‘Het best mogelijke onderwijs voor elke jongere op maat van zijn talenten, zijn interesses en zijn mogelijkheden’, dat is de ambitieuze doelstelling van Hilde Crevits voor het onderwijs van de toekomst.

Als Vlaanderen vandaag op veel domeinen een innovatieve en welvarende regio is, dan hebben we dat in niet geringe mate te danken aan onze uitstekende onderwijstraditie. De vrijheid van onderwijs, de grote aandacht voor kwaliteitszorg of de focus op gelijke onderwijskansen zijn stuk voor stuk essentiële bouwstenen die van ons onderwijs wereldtop hebben gemaakt. De Vlaamse regering besteedt vandaag dan ook een kleine 11 miljard euro, bijna een derde van haar begroting, aan Onderwijs en Vorming.

De goeie, nieuwe, tijd
Tegelijkertijd zien we onze samenleving in ijltempo veranderen. Nieuwe technologische ontwikkelingen, demografische evoluties en klimatologische veranderingen vinden ook snel hun weg naar onze scholen. Klaslokalen worden moderner, speelplaatsen kleurrijker, leerlingen diverser. Dat alles brengt talloze nieuwe uitdagingen en mogelijkheden mee voor ons onderwijs.

 

Klaslokalen worden moderner, speelplaatsen kleurrijker, leerlingen diverser

 

To be or not to be
Als jongeren van de Generatie Z groeien jullie op in een heel andere samenleving dan jullie ouders en grootouders enkele decennia eerder. Toch delen jullie ook ambities en dromen met jongeren van alle tijden. Jullie talenten en mogelijkheden maximaal kunnen ontplooien, is daar zonder twijfel een van de belangrijkste van. Dat vraagt uitstekend onderwijs voor élke leerling, ongeacht leeftijd, afkomst, taal, geslacht, leerstoornis… Het onderwijs en bij uitbreiding de samenleving van de 21ste eeuw zal dan ook inclusief zijn of zal niet zijn.

Stippel jouw traject uit
Daarom rolden we het M-decreet uit en bouwen we aan een nieuwe leerlingenbegeleiding die aandacht heeft voor de eigenheid en de noden van elke leerling. Daarom moderniseren we ons secundair onderwijs zodat elke leerling op basis van zijn sterktes het persoonlijk traject kan uitstippelen dat het best bij hem past. Daarom ontwierpen we een nieuw model van duaal leren voor jongeren die meer heil zien in de combinatie van leren in de klas en leren op de werkvloer.

Motivatie krachtigste instrument
Daarom, tot slot, lanceerden we de nieuwe oriëntatieproef naar het hoger onderwijs ‘Columbus’ als sluitstuk van een sterk studiekeuzeproces. Geen enkel instrument is immers zo krachtig als de eigen motivatie en inzet vanuit de vaste overtuiging de juiste weg gevonden te hebben. Ik wens elke van jullie een succesvol jaar en een toekomst rijk aan onderwijskansen!