Producten verkopen op internet vraagt kennis en expertise. Bovendien valt en staat alles met de vindbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van je portaal. Niet onmiddellijk vinden wat je wil of technische problemen resulteren in vroegtijdig afhaken. Enkele experts geven hun visie over succesvolle e-commerce binnen onze landsgrenzen.

Dominique Somers, CEO van kledingwinkel SKM in Aartselaar

Wat hebben we gedaan om onze buurlanden in te halen op vlak van e-commerce?
 “Gezien onze buurlanden ons voor waren, hebben we geleerd uit de valkuilen van het klassieke e-commerce verhaal. Dit stelt ons nu in staat om met vernieuwde business modellen te komen. Een voorbeeld is ons onlangs gelanceerde Try out-fit-concept. In plaats van een copy-paste webshop te lanceren, hebben wij een concept gelanceerd dat alle voordelen van online shoppen combineert met de service die we offline bieden. Je vult via de website een vragenlijst in waarin je je maten, merkenvoorkeur en stijlen doorgeeft. Op basis daarvan duikt een shopassistent in de rekken en maakt een verrassend en op maat gemaakt pakketje voor je klaar dat je kan komen afhalen op een zelf gekozen tijdstip.”

Wat is de grootste uitdaging van een nieuwe webshop?
 “Langs de ene kant is het belangrijk een webshop te lanceren die aangepast is aan de noden van je klant. Hiervoor moet je je klant goed kennen en de bestaansreden van je concept goed afwegen tegenover het nieuwe e-commerce platform dat je wil lanceren. Waarom zou je klant op jouw webshop komen winkelen en niet op een andere webshop? Daarnaast is het ook een kwestie van ‘re-invent yourself’! Hoe kan de nieuwe webshop zich onderscheiden van alle andere tools die je reeds offline aanbiedt. Met andere woorden: welke extra mile kan je je klant online aanbieden zodat ze offline een nog sterkere beleving van je winkel krijgen! De onlife consument de optimale customer experience aanbieden daar gaat het om!”

Wat is de volgende grote markt in e-commerce
“Grenzen vervagen, traditionele indelingen versmelten. Online en offline winkelen zal steeds vaker in elkaar overvloeien. Het ene zal het andere versterken. Het web zal als een soort 24/7 showroom fungeren waarbij de klanten online inspiratie opdoen. Nadien zullen de klanten deze online winkelervaring verderzetten in de winkel zelf. Een warme en persoonlijke benadering naar de klant toe op de winkelvloer zal hierbij nóg belangrijker worden. Grote webshops lanceren steeds vaker stenen winkels, kijk maar naar Coolblue die in Nederland en België ook fysieke winkels lanceerde. Als lokale ondernemer hebben we hier dus een behoorlijke troef in handen aangezien wij ‘echt’ contact hebben!”

Sven Bastiaens,  CEO online multimediawebshop Arts & Craft

Wat hebben we gedaan om onze buurlanden in te halen op vlak van e-commerce
“De kloof tussen Vlaanderen en Nederland is de voorbije jaren aardig gedicht. Nederland was een stap voor wat e-commerce betreft. In 2008 brak die markt daar al door. Bij ons was het wachten tot een jaar of twee geleden voor de grote doorbraak. Vooral omdat we investeerden in snelle leveringen en klantendienst. Vaak is een klantendienst nu 7/7 te bereiken en kan er ook met een online chat contact opgenomen worden. We zien vooral dat Vlaanderen en Nederland samenhangen wat e-commerce betreft. Hetzelfde verhaal zie je in Wallonië met Frankrijk, maar daar zijn de eisen van de klant heel anders. Die is daar bereid om langer te wachten op een pakketje en met minder service blijkt hij tevreden.”

Wat is de grootste uitdaging van een nieuwe webshop?
“De grootste uitdaging voor webshops blijft natuurlijk om bezoekers te krijgen. Het aanbod is de laatste jaren zo gegroeid dat je soms het bos door de bomen niet meer ziet. Het is nu vooral aan de orde om gevonden te worden. Vroeger kon je al tevreden zijn als je website bij de eerste drie pagina’s van Google stond. Nu moet dat bij de eerste drie hits op de eerste pagina staan. Klanten bladeren niet meer naar pagina twee. Om gevonden te worden moet je je professioneel laten begeleiden door firma’s die goed inzetten op SEO en Google Adware. Het is een investering, maar die rendeert beter dan andere vormen van marketing.”

Wat is de volgende grote markt in e-commerce?
“De toekomst binnen e-commerce situeert zich vooral binnen het dienstenkanaal. Ik denk dat de markt voor producten stilaan verzadigd raakt. Alles wordt aangeboden op het internet, tegen verschillende prijzen en op diverse platformen. Consumenten, particulieren of zelfs binnen business-to-business zullen een grotere vraag krijgen naar diensten. Het verhaal van ‘ik heb een gave en die bied ik online aan’. Zelfs voor particulieren kan het een meerwaarde zijn. Je gaat drie weken met verlof, maar je wil dat de ruiten gewassen worden, het gras gemaaid wordt en de kippen eten krijgen. Of je gaat uit eten en je zoekt op het laatste moment een babysit. Daar liggen zeker nog mogelijkheden.”

Lies Jonckheere, marketing manager, geschenkaartenwebshop Tadaaz

Wat hebben we gedaan om onze buurlanden in te halen op vlak van e-commerce?
“Onze e-commerce heeft fors geïnvesteerd in gebruiksvriendelijkheid. Consumenten die niet snel vinden wat ze nodig hebben, haken af. Enkele drukken op de knop moeten leiden tot wat een consument nodig heeft. Voor ons is bijvoorbeeld een bewaarfunctie ook erg belangrijk. De vrouw ontwerpt een geboortekaartje en wil dit ‘s avonds nog eens aan de man tonen. Als je een webshop start, moet je eigenlijk in het hoofd van je potentiële klant kruipen om aan zijn wensen optimaal te voldoen. Het creatief concept blijft prioriteit nummer 1. Geen simpele kaartjes van dertien in een dozijn, maar kaartjes in speciale vormen of met foliedruk afwerking. Daarin onderscheiden we ons online.”

Wat is de grootste uitdaging van een nieuwe webshop?
“Visuele aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid blijven belangrijke parameters om je webshop te doen slagen. Het resulteert in goeie mond-aan-mondreclame en dat mag je ook niet onderschatten. Wie tevreden is, vertelt dit verder, maar veel erger is dat wie niet tevreden is, dit ook verder vertelt. Binnen e-commerce moet je streven naar een perfecte klantenbenadering. Een andere uitdaging is uiteraard om tijdig te leveren bij de klant. Bij ons is dit essentieel. Wie een kindje krijgt, wil niet lang wachten op de kaartjes. In België leven we in een cultuur waarin een geboortekaartje bijna binnen de 24u bij de klant moet zijn.”

Wat is de volgende grote markt in e-commerce?
“Online zelf het feest ‘organiseren’ op het moment dat het voor jou past, wordt steeds een deel van de toekomst. Dus ook buiten de kantooruren en van thuis uit. Een digitaal luik aan je geboortekaartje geven waar de ontvangers van de kaart bijvoorbeeld foto’s van het kindje kunnen terugvinden of waar de gasten van je huwelijk sfeerbeelden van het feest kunnen uploaden. In een online wereld wint dat sharen steeds meer aan belang .Het totaalconcept voor je happy moment wordt steeds belangrijker. De stijl van je uitnodiging sluit dan aan bij de aankleding van je feestje, de tafeldecoratie en de bedankjes. Zo geeft de klant een persoonlijke touch aan het geheel.”