Je kunt geen outdoor sport bedenken of er bestaat wel een app voor. Eén die je calorieverbruik meet, je route helpt uitstippelen of je aanport net dat tikkeltje harder, better en faster te gaan. Geef toe, wie steekt nu niet graag een tandje bij om Evy Gruyaert te horen zeggen dat ze ‘fier op u’ is.

Met 30.000 zijn ze al, de apps die je vandaag kan downloaden in de Fitness en Gezondheid-sectie van de Apple App Store. Of je nu gewichten staat te heffen in de fitnesszaal of met je makkers gaat mountainbiken, veel kans dat iemand uit je gezelschap de smartphone bovenhaalt om het stijgingspercentage van de trail te berekenen, of de buitenwereld te tonen hoe strak zijn quadriceps staan.

Analyseren via apps
En het aantal apps van dat kaliber is de laatste vijf jaar enorm toegenomen. Gijsbregt Brouwer, online strategist voor atleten en sportmerken, volgt de ontwikkelingen op de voet. “Apps zijn beginnen opkomen in 2007, toen de iPhone populair werd en er blijven er maar bijkomen. Hun evolutie loopt helemaal parallel met de stijgende rekenkracht van smartphones. Toen smartphones een gps-functie kregen bijvoorbeeld, konden apps ineens routes uitstippelen.” Hardlopers waren de eersten die mobiele technologie gebruikten om hun trainingsresultaten te vergelijken met die van andere lopers. Daarna volgden de fietsers en vandaag kunnen zelfs golfers, alvorens op een balletje te kloppen, de windkracht en afstand tussen twee holes te meten. Yogi’s die met zichzelf in de knoop zitten? Apps als Pocket Yoga tonen met beeld en geluid hoe je een perfecte ‘halve kameel’ uitvoert.

 

Jezelf via sociale media een doel stellen, creëert een zekere druk om dat voornemen ook waar te maken – Toon Verlinden

 

Sociaal en hormonaal 
Je gegevens analyseren kan handig zijn om een bepaald sportief doel te bereiken. Maar vanwaar de drang om foto’s van je bezwete lichaam met honderden anderen te delen, of via sociale media te laten weten dat je 5,3 kilometer bent gaan joggen? “Het geeft je extra motivatie,” meent biochemist en wetenschapscommunicator Toon Verlinden. “Wanneer je jezelf een doel stelt en dat deelt met anderen, creëer je een zekere druk om dat voornemen ook waar te maken. Dat moedigt aan om nog beter je best doen.” Volgens Verlinden spelen ook je hormonen een belangrijke rol. “Veel apps zijn zodanig opgesteld dat je een soort van beloning krijgt wanneer je een challenge behaalt. Dat kan een virtueel compliment zijn, of een plaats in een ranking. Bij elke beloning komt in de hersenen dopamine vrij, een hormoon waarvan je blij wordt. Na een tijdje gaat je brein een bepaalde sportieve activiteit linken aan die beloning en vraagt je lichaam om de actie vaker te herhalen.”

Sporten op maat
Voor sommigen durft die motivatie echter de verkeerde kant uitgaan. Sportpsycholoog Jef Brouwers kaartte vorig jaar zelfs het gevaar voor een sportieve burn-out aan. Hij krijgt in zijn praktijk steeds meer patiënten over de vloer die zich te hard hebben laten opzwepen door het competitie-element van apps. Ook kinesisten behandelen almaar vaker patiënten die hun oefeningen verkeerd doen en daardoor blessures oplopen. Het is een kritiek die vaker terugkomt, dat de meeste apps een one-size-fits-all principe hanteren. Ze zullen je bij tekenen van vermoeidheid of overbelasting dan niet vertellen om het kalmer aan te doen. Daar zitten we volgens Gijsbrecht op een kantelpunt. “Dit jaar komen grote spelers als Nike, Adidas en Under Armour met compleet nieuwe coachingplatforms. Daarin combineren ze de gegevens van duizenden topsporters, honderden coaches en honderden miljoenen gewone sporters. Hun vernieuwde apps zullen sporters daadwerkelijk op maat adviseren.”

 

Binnenkort zullen ook slimme kleren en schoenen ons gegevens leveren – Gijsbregt Brouwer

 

Wandelende reclame 
Het is niet toevallig dat zowat alle bekende sportapps vandaag in handen zijn van grote sportkledingmerken. Dankzij de gegevens die sporters hen voortdurend sturen via apps als Endomondo, MyFitnessPal, Runtastic of RunKeep, kunnen ze heel gericht producten aanbieden. Gebruikersstatistieken laten hen weten wanneer je toe bent aan een nieuw paar sportschoenen. Ren je veel door het bos? Dan hebben ze speciaal voor jou crossschoenen in de aanbieding. Als we Brouwers mogen geloven, komen er nog heel wat andere technologieën op ons af. “In de nabije toekomst zullen ook slimme kleren en schoenen ons gegevens leveren.” Samsung rust nu al sportschoenen uit met sensoren en versnellingsmeters. De gegevens die hieruit voortkomen, worden geanalyseerd door een professionele coach, die jouw persoonlijk feedback geeft. En zo zit Big Brother binnenkort zelfs al tussen onze tenen.