In samenwerking met

Jens Vercammen, CEO Staci Belgium

Het marketingmateriaal van een grote onderneming up-to-date houden is een uitdaging die heel wat logistieke knowhow vergt. Multinationals laten daarom hun traditionele, interne distributiemodel varen en besteden de klus steeds vaker uit aan een geïntegreerde dienstverlener. Zo wordt hun materiaal eenvoudiger en kostenefficiënter verdeeld.

Oud distributiemodel voldoet niet meer
De detailhandel is een competitieve sector. Om klanten over de streep te halen, moet je marketing helemaal mee zijn. Tegelijk is het een hele uitdaging om marketingmateriaal zo snel mogelijk in de winkels of bij prospecten te krijgen. Marketing- en salesteams verliezen op die manier tijd aan zaken die niet tot hun kerntaak behoren: de stocks in opslagruimtes opvolgen, de juiste transporteur zoeken… Bovendien is het klassieke, interne distributiemodel vaak inefficiënt. Opslagruimtes zijn soms halfleeg of winkels kampen met overschotten.

Geïntegreerde logistiek speelt in op nieuwe noden
Grote bedrijven in bijvoorbeeld fast moving consumer goods of farma stappen daarom over naar een nieuw logistiek model. Ze besteden de verdeling van hun materiaal uit aan een geïntegreerde logistieke partner die de klus van A tot Z voor zijn rekening neemt. Dit model, dat reeds jaren gekend is in Frankrijk, heeft de laatste jaren ook zijn diensten bewezen in haar buurlanden, zoals onder andere België. We zetten de voordelen even op een rijtje.

Eén aanspreekpunt voor al je logistieke vragen
Het belangrijkste voordeel is natuurlijk het feit dat je één aanspreekpunt voor al je logistieke projecten hebt. Een logistieke partner verzorgt het hele plaatje, van de verdeling en financiering tot de opstelling van displays. En aangezien hij niets anders doet dan gelijkaardige projecten te beheren, beschikt deze over een grote knowhow en kennis van je sector. Hij denkt met zijn klanten mee en is vertrouwd met innovatieve oplossingen waar jij misschien nog geen weet van hebt.

 

Een logistieke partner verzorgt het hele plaatje, van de verdeling en financiering tot de opstelling van displays

 

Gedeelde opslagruimtes en kosten
Verder maak je gebruik van het netwerk van opslagruimtes en de vaste personeelsleden van de dienstverlener. Je hoeft ze niet meer zelf te regelen en deelt ze met andere outsourcers. Doordat de piekmomenten voor het ene bedrijf worden opgevangen door een rustigere activiteit bij andere bedrijven en omgekeerd, gaat er geen ruimte verloren en betaal je enkel voor de ruimte die je effectief gebruikt. Je schakelt dus over op een variabel kostenmodel zonder inefficiënties.

Distributie in enkele klikken
Om alles nog eenvoudiger te maken, kun je je opdrachten online doorgeven. De hele distributieketen is namelijk gekoppeld aan een centraal platform waarmee je de producten beheert. Het geeft het marketingmateriaal van jouw onderneming op een visuele manier weer. Vertegenwoordigers, bijvoorbeeld, kunnen materiaal op maat laten leveren en verliezen niet langer tijd aan een bezoek aan een opslagbox. De koppeling laat ook toe om rapporten voor het management te creëren, terwijl de integratiemogelijkheden met CRM’s als Salesforce voor een vlotte uitwisseling van klantgegevens zorgen.

Logistics as a service
Bovenstaande voordelen maken meteen duidelijk waarom de grote spelers naar een nieuw distributiemodel overstappen en beroep doen op de knowhow van een geïntegreerde logistieke partner. Logistiek wordt ‘logistics as a service’, een volledige benadering inclusief extra’s zoals financiering en het opstellen van stands. Fabrikanten hoeven niet langer een eigen logistiek netwerk te onderhouden, maar benutten op een flexibele manier het ruime netwerk van de dienstverlener. Gezien de eenvoud en kostenefficiëntie zal het model, net als gelijkaardige businessmodellen in IT en mobiliteit, de komende jaren wellicht populairder worden.