Een reis boeken via het net is dagelijkse kost geworden. Echter, waar vroeger iedereen dacht dat men nooit schoenen via het net zou kopen, staat de schoenenverkoop vandaag op nummer 1 als meest populaire online aankoop (bron: Comeos). Het Zalando-effect, heet dat in de sector. Maar daar stopt het niet bij. In de UK start de winkelketen Morrisons vanaf januari volop met het leveren van ‘verse voeding’ via internet. Daarbij sluiten ze als laatste de rij van de vier grote ketens.

Toestel binnen handbereik
Een grootschalig onderzoek van Google in de VS, wees uit dat mensen, wanneer ze online een interactie starten, dit via het toestel doen dat binnen handbereik ligt. Niet verwonderlijk dat men vaak zijn zoekopdracht met de smartphone start. Ruim een derde van onze Belgen beschikt al over een dergelijke smartphone (bron: consumer barometer). Bij Belgen jonger dan 40 jaar, is dat zelfs meer dan de helft. Na de zoekopdracht op de smartphone, rondt men deze vaak af op pc of tablet.

 

De consument en zijn gebruiksgemak staan natuurlijk centraal

 

Vertrouwen is basis
Basisvoorwaarde om echter tot een transactie te komen, blijft vertrouwen. Sommige leden van de Thuiswinkel organisatie in Nederland beweren zelfs een meerverkoop van 23 procent te realiseren dankzij het kwaliteitslabel. Logisch, want achter zulk kwaliteitslabel schuilt een volledige wetgeving en deontologie dat de webshop moet hanteren.

Vaak te lokaal
Een andere trend binnen het online winkelen is dat we te vaak zien dat webshops té lokaal denken. Succesvolle webwinkels hebben vaak een exportstrategie. Daarbij richten ze hun pijlen eerst op de handel met de omliggende buurlanden. Deze exportstrategie daagt pakket leveranciers ook uit om vernieuwend uit de hoek te komen.

Meer gespecialiseerd
Zo specialiseren grote spelers zich meer en meer in bijvoorbeeld niche levering van luxe producten of farmaceutische middelen of bieden ze postautomaten aan waar je je pakketje 24/7 kan afhalen of terugsturen. Ook projecten zoals zaterdaglevering, bijna persoonlijke shoppingsassistentie duiken op. De consument en zijn gebruiksgemak staan hierbij natuurlijk centraal. Onnodig te vertellen dat de strijd om het pakje in België volop woedt.