Alle BOB-campagnes ten spijt rijden nog altijd heel wat mensen met een glaasje te veel op de weg. In één op drie ongevallen is alcohol de oorzaak. “Onze verkeersmentaliteit moet dringend veranderen”, klinkt het in koor. “Meer controles en nog meer preventiecampagnes zijn een noodzaak.”

“En voorzichtig op de baan hé”, het slagzinnetje van callboy Devon in de populaire televisieserie Callboys is niet zomaar een credo voor heel wat mensen. Verkeersveiligheid is meer dan ooit een thema waar ieder van ons belang aan hecht. Tegen 2020 wil Vlaanderen maximaal 200 verkeersdoden per jaar. Een streefdoel waar we nu nog ver van verwijderd zijn, zo blijkt uit recente cijfers. “Het verkeer eiste in 2015 maar liefst 378 verkeersdoden”, vertelt woordvoerder Koen Peeters van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “We stellen de laatste vijf à zes jaar iedere keer een daling vast van het aantal doden, maar die daling is niet sterk genoeg om dat streefcijfer te halen.”

Nood aan kordate hand
Minister van Mobiliteit Ben Weyts haalde het eerder dit jaar al aan: “Willen we het aantal verkeersdoden terugdringen, dan hebben wij Vlamingen blijkbaar een kordate hand nodig.” En dat beaamt ook Peeters. “Er is simpelweg een andere attitude in het verkeer nodig”, stelt hij. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar de verkeersongevallen, dan zie je dat alcohol nog altijd een rol speelt in één op drie gevallen. Dat is veel, ondanks het feit dat de BOB-campagne al 20 jaar gevoerd wordt.”

 

Vooral 45-plussers vinden drinken en rijden nog altijd vanzelfsprekend – Koen Peeters

 

Generatieclash met BOB
Opvallend daarbij is dat jongeren veel vatbaarder zijn voor het BOB-verhaal en dat vooral 45-plussers drinken en rijden nog altijd redelijk vanzelfsprekend vinden. “Het is een hardnekkig iets”, legt Peeters uit. “Nochtans liegen de cijfers niet. De jongere generatie is opgegroeid met de BOB-campagne, maar de oudere generatie trekt er zich weinig van aan, drinkt vaak nog een glaasje te veel en dat is een jammerlijke zaak.”

Voor efficiënte controles
Even jammer is dat zo’n mensen ook nog te weinig betrapt worden. “De pakkans mag wel omhoog”, vind Maarten Matienko van VAB. “Anderzijds kun je je ook de vraag stellen of dat wel realistisch is.” Hij stelt voor om controles te combineren en zo de efficiëntie omhoog te halen. “Bij elke alcoholcontrole kun je meteen ook het rijbewijs controleren, verzekering, verkeersbelasting en voer je een technische controle uit.”

Verkeer verandert in de winter
Het aantal doden terugdringen in het verkeer is niet alleen een zaak van minder alcoholgebruik en van betere controles, ook het aanpassen van ons rijgedrag is een noodzaak. Want of er meer ongevallen zijn in de winter? “Dat is een fabeltje”, stelt Peeters. “Globaal genomen daalt het aantal ongevallen in de wintermaanden. Dat klinkt een beetje contradictorisch omdat het weer vaak slechter is, maar toch is dat het geval.” Bij slecht weer stellen mensen hun verplaatsing dikwijls uit. Zo zijn er minder auto’s en minder zwakke weggebruikers zoals fietsers en motorrijders in het verkeer.

 

Eén op de vijf wagens heeft in de loop van het jaar een defect licht, ontzettend veel – Maarten Matienko

 

Zichtbaarheid first
Eén uitzondering: voetgangers. Peeters: “De zichtbaarheid speelt hen parten in de winter. Daarom het advies: zorg dat je zichtbaar bent in het verkeer.” Dat geldt trouwens niet alleen voor zwakke weggebruikers. “Eén op de vijf wagens heeft in de loop van het jaar een defect licht”, aldus Matienko. “Dat is ontzettend veel. Dus we raden iedereen aan om regelmatig zijn lichten te controleren, voor-en achterlicht. Het achterlicht is echt van uiterste belang omdat je op de snelweg je snelheid afstemt op de wagen voor jou.”

Bekijk verkeerssituaties afzonderlijk
Verkeersdeskundigen hameren er al jaren op, maar alle campagnes ten spijt, blijft het rijgedrag dus een aandachtspunt. Peeters: “Het is niet omdat je 120 kilometer per uur mag rijden op de snelweg, dat je die snelheid altijd moet halen.” Pas je snelheid aan de omstandigheden aan. Veel automobilisten doen dat nog altijd niet en blijven even snel rijden, ook als het regent. Dat zorgt vaak voor ongevallen. “Elke verkeerssituatie vraagt een andere verkeersaanpak, hou dat steeds in je achterhoofd.”