Kantoormensen herkennen het vast wel. De bewegingen op het werk manifesteren zich vaak in een paar afstanden richting koffiemachine, met de lift naar de refter of een wandeling naar het kopieerapparaat. Kort door de bocht, maar wie een zittende job heeft, kan zelf heel veel doen om een gezondere werkweek te verkrijgen.

Gezond op het werk
Naast meer beweging begint gezondheid op de werkvloer bij onze eetgewoonten. Dit begint bij het klaarmaken van de lunch ’s morgens. Wit brood met een dikke laag préparé of bruin brood met wat kippenwit of magere kaas. Je hoeft geen dokter te zijn om te weten wat nu precies het gezondste is. Kris Baeckelandt, diëtist en docent voedingstechnologie aan de Brugse voedingsschool Ter Groene Poorte, stelt dat een evenwichtige, gezonde lunch energie levert, licht verteerbaar is en voldoende groenten moet bevatten. “Een lichte lunch bevordert de werkprestaties en doet je minder loom voelen. Eet ook geen te grote hoeveelheden. Het kan zelfs helpen om eerst een groot glas water te drinken zodat je hongergevoel vermindert.” Een win-win situatie, want voldoende water drinken is ook onmisbaar tijdens een gezonde werkdag.

Gezonder lunchen
Hoewel velen de ambitie hebben om gezonder te lunchen, is de dagelijkse ontbijtshift vaak een gevecht tegen de tijd om de kinderen schoolklaar te krijgen. Dan schieten gezonde eetgewoontes er al gauw over. Een broodje bestellen op het werk dan maar? “Of je lunch al de avond ervoor voorbereiden”, tipt Baeckelandt. “Een gezonde lunch bewaart prima in de koelkast. Neem nu wraps met zalm en een lichte plattekaas met kruiden en frisse groenten. Veel tijd heb je daarvoor niet nodig. Je wikkelt het vervolgens in aluminiumfolie en klaar is kees. Kinderen zijn er trouwens dol op.” Wie dan toch opteert om ’s morgens de lunch te bereiden, gaat best voor bruin of volkorenbrood met magere vleessoorten zoals kippenwit, kalkoenfilet, rosbief of filet d’Anvers. “Vul dat dan eventueel aan met wat plattekaas, cottage cheese, rozijnen, druiven en noten. Neem ’s middags ook rustig de tijd om te lunchen. Dit houdt je lichaam beter in balans.”

 

De ideale zithouding bestaat niet. Niemand kan uren in dezelfde houding zitten. Geert Vindevogel

 

Verjaardagstraktaties
Als lesgever bereikt Baeckelandt de nodige impact, maar reikt zijn advies ook tot de leraarskamer of is daar nog werk aan de winkel? “Er is altijd werk aan de winkel, zeker als het op verjaardagen aankomt. Dan zoekt men al snel heil in suikers en vetten, wat altijd scoort.” Het kan echter ook anders. Kies bijvoorbeeld als traktatie voor kerstomaatjes, druiven, noten of denk eens out of the box. “Een collega koos ervoor om een uurwerk te kopen voor de leraarskamer in plaats van een traktatie. Of zelfs een knuffel kan al voldoende zijn (lacht).”

Staande werkdagen
Voeding is één ding, maar ook voldoende bewegen is een bouwsteen voor een gezonde werkweek. Natuurlijk is een rondje joggen ’s avonds uitstekend, maar ook tijdens de dag zijn er aandachtspunten. Zeker voor wie een zittend beroep heeft. “Zitten is het nieuwe roken. Dat horen we regelmatig terugkomen.” Aan het woord is ergonoom Roeland Motmans. Hij stelt dat bedrijven steeds vaker het probleem inzien. “Er worden vaker zit-/statafels aangekocht of er wordt geëxperimenteerd met staande vergaderingen. Op die manier daalt de productiviteit niet. Het bevordert namelijk de bloedsomloop, waardoor je je minder snel moe voelt en waardoor klachten minder vaak voorkomen.” Ook steeds meer medewerkers gaan een persoonlijk engagement aan om ervoor te zorgen dat hun houding en levensstijl op het werk correct is. Dit om klachten te voorkomen in plaats van te genezen. Steun van de werkgever houdt medewerkers hierin alert.

Motiverende bedrijven
Vele bedrijven willen dus beweging bij hun werknemers motiveren. Bijvoorbeeld door ook te experimenteren met ergonomische bureaustoelen, die je niet het gevoel geven te bewegen. Geert Vindevogel van Health2work legt uit: “De ideale zithouding bestaat niet. Niemand kan uren in dezelfde houding zitten. Het is dan ook essentieel om af en toe eens een koffie te halen, je naar een andere verdieping te verplaatsen of een rondje te wandelen. Het risico op vroegtijdig sterven, neemt namelijk met 40 tot 60 procent toe als je meer dan tien uur per dag zit.”

Te lang zitten
Een opvallende conclusie, maar zitten we dan echt zoveel? Vindevogel bevestigt: “Tel maar eens op hoeveel uren je per dag zit. Naast het werk, is er de ontbijttafel, de sofa, de auto… Het is confronterend als je merkt dat je makkelijk tussen de twaalf en de tien uur per dag neerzit.” En wellicht las u dit artikel ook al zittend? Hoog tijd voor wat beweging dus. Gelukkig kunnen kleine veranderingen in onze levensstijl al een wereld van verschil maken.