Het klinkt simpel: een gezonde geest in een gezond lichaam. Maar toch lopen we al te vaak tegen een muur op en slagen we er maar niet in om optimaal van ons leven te genieten. Hoe dat komt? “Mensen negeren voortdurend een aantal fundamenten”, zegt master bewegingswetenschappen Sonja Kimpen. “Een lichaam wil gezond zijn, het doet er alles aan om zichzelf in evenwicht te houden, maar daar heeft het wel hulp bij nodig en daar staan we vaak niet bij stil.”

Rennen en vliegen
In plaats van stilstaan, rennen we juist door. We negeren de symptomen als we ziek of moe zijn. We gaan gewoon door tot we er bijna bij neervallen. Anno 2015 overkomt het vaak al jonge dertigers dat ze opeens niet meer vooruit kunnen. “Het is een fenomeen van deze tijd’, meent ook HealthCoach en ex-topsporter Dominique Monami. “We kampen allemaal met stress. Mensen spreken vaak van stressmanagement, maar liever heb ik het over energiemanagement: hoe kan je er voor zorgen dat je het maximale uit je leven haalt. Dat is de opdracht voor iedereen.”

Basisprincipes
En dat doe je volgens kenners door een aantal basisprincipes in acht te nemen. Kimpen gaat uit van tien fundamenten. “Ik geef daar ganse cursussen over. Het zou te ver leiden om die hier allemaal op te sommen, dus laat het me eerst over voeding hebben. Gezond eten is iets wat je volledig zelf in de hand hebt.” Zorg er bijvoorbeeld voor dat je altijd water bij de hand hebt. Drink voldoende, reinig je lichaam en kies voor natuurlijke, gezonde producten. En vooral: eet gestructureerd met hoeveelheden die passen bij jouw lijf en jouw levensstijl.

 

Spreek niet over volhouden, maar maak je die gezonde levensstijl eigen – Sonja Kimpen

 

30 minuten al voldoende
Uiteraard speelt beweging ook een rol in het streven naar een gezonde levensstijl. We eten maar liefst vier keer meer dan 50 jaar geleden terwijl we vier keer minder bewegen. Terwijl dit niet hoeft. “Zelfs voor mensen met een drukke job zijn er oplossingen”, stelt Monami. “Je kan echt wel energie opladen tijdens je werkdag. Eet je boterhammen niet op achter je computer, maar maak een wandeling.” Beweging is van belang, maar Monami stelt meteen ook gerust: je hoeft geen marathon te lopen, 30 minuten per dag bewegen is al voldoende. Een belangrijke tip: “Niet iedereen sport graag, dus zorg ervoor dat je iets doet waar je plezier in vindt.”

gezonde levensstijl

Sonja Kimpen

Lekker slapen
Wie veel beweegt, zal automatisch ook beter de slaap kunnen vatten. En die nachtrust is van cruciaal belang om alle stress van de dag te kunnen verwerken. “Slaap is zeer belangrijk voor een gezonde levensstijl”, beaamt Monami. “Mentaal, emotioneel en fysiek laden je batterijen weer op door een goede nacht slaap.” Maar: “Onze nachtrust staat onder druk”, weet Kimpen. “De ideale nachtrust maak je overdag: zorg dat je minstens 30 minuten daglicht per dag ziet.” En daarnaast moet je de dag langzaam afbouwen. Stop tijdig met werken achter je pc, demp het licht, kleed je al in je nachtkledij. Zorg dat je lichaam beseft dat het gaat slapen. Als je die principes in gedachten neemt dan sta je al een stap dichter bij een gezonde levensstijl.

Maak het eigen
Kimpen heeft nog een duidelijke boodschap. “Vaak wordt me de vraag gesteld: hoe houd je dat vol, zo’n gezonde levensstijl? Wel, daar begint het al. Spreek niet over volhouden, maar maak je die levensstijl eigen. Net zoals je leert auto rijden, moet je weer leren gezond leven.” En wat is volgens haar dan de sleutel tot succes? Simpel: beloning. Het motiveert om je gedrag te herhalen. Als je beter in je vel zit, als anderen je een complimentje geven, dan helpt dat, maar succes ligt in de eerste plaats bij jezelf. Je moet plezier beleven aan je nieuwe levensstijl. Eet je niet graag groenten, doe het toch en wees fier dat je je lichaam verwant. Zo lust je groenten heel snel. Net zoals je een kind beloont als het op een potje gaat of net zoals je uren spendeert met je hond in de hondenschool om hem te trainen, wel zo kan die gezonde levensstijl ook een gewoonte worden. Kimpen besluit: “Het vraagt wel training, zoals alles in het leven training vraagt.”