Omdat we als mens van nature uit een voorkeur hebben voor zoet, vinden veel peuters gezond eten niet altijd lekker. Het komt er voor ouders dan ook op aan zelf het goede voorbeeld te geven en hen te blijven aanmoedigen. En dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Om energiek en levenslustig te zijn en te blijven, is een gezonde voeding onontbeerlijk, zeker voor kinderen. Uit cijfers over de eetgewoonten van Vlaamse kinderen tussen 0 en 3 jaar in de JOnGstudie (2014) blijkt echter dat baby’s tot één jaar nog wel voldoende groenten en fruit eten, maar dat dit vanaf dan afneemt en de ongezonde eetgewoontes al beginnen.

Grotemenseneten uit de grote pot
Vanwaar die ommezwaai? Een aantal factoren spelen hier een rol. “Tot één jaar wordt tijdens regelmatige consultaties de groei, de gezondheid en de ontwikkeling van baby’s opgevolgd door onder andere Kind en Gezin, en worden de voedselaanbevelingen dan ook goed nageleefd“, zegt Loes Neven, medewerker bij het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ). “Vanaf één jaar vermindert niet alleen de externe controle door Kind en Gezin, maar begint het kind ook mee te eten ‘uit de grote pot’.” Bij kinderen die tijdens de eerste levensjaren gewoon zijn om gezond en gevarieerd te eten, is de kans groter dat deze trend zich voortzet”, voegt Leen Du Bois, woordvoerder van Kind en Gezin, eraan toe.

 

Wees ook niet te strikt en laat je kind af en toe genieten van iets ongezonds Leen Du Bois

 

Vitamine D & immuniteit
Uit voeding halen we namelijk belangrijke vitaminen en voedingstoffen die kinderen helpen bij hun ontwikkeling. Een belangrijke vitamine die echter niet in de voeding te vinden is, maar wel onmisbaar voor de opbouw van botten en voor immuniteit, is vitamine D. Die wordt aangemaakt bij blootstelling aan de zon. Het mag niet verbazen dat in België bijna iedereen een tekort heeft. Vooral bij kinderen is dit zorgwekkend. Een tekort kan namelijk vatbaarheid verhogen voor luchtwegeninfecties, astma, allergieën en zelfs oorontstekingen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij kinderen die last hebben van terugkerende oorontstekingen, het aantal ontstekingen opmerkelijk vermindert door inname van vitamine D-supplementen.

Vroeg gegeten is oud gesmaakt
Kwestie dus om van jongs af aan een gezond eetpatroon aan te meten, met al de nodige vitaminen. Volgens richtlijnen van de Hoge Gezondheidsraad en van Kind en Gezin moeten kinderen vanaf de geboorte tot en met de leeftijd van 6 jaar dagelijks een vitamine D-supplement van 400 eenheden krijgen. En huiverend terugdenken aan de levertraan van weleer hoeft trouwens niet meer. Tegenwoordig vind je vitaminesupplementen in smelttabletjes met aangepaste dosering en een lekkere smaak.

 

Een tekort aan vitamine D kan vatbaarheid verhogen voor luchtwegeninfecties, astma, allergieën en zelfs oorontstekingen

 

 

Leren eten in de crèche
Daarnaast lanceerde Vlaams Minister van Volksgezondheid, Jo Vandeurzen, een project voor gezond eten in kinderdagverblijven. Het project geeft tips en info over welke voeding een kind nodig heeft om gezond op te groeien, over hoe omgaan met moeilijke eters en hoe kinderen leren proeven. Want peuters hebben rond de leeftijd van anderhalf à twee jaar een zekere terughoudendheid om nieuwe smaken te leren kennen. Neofobie heet dat, schrik voor het nieuwe. Neven: “Eigenlijk is dit een natuurlijke bescherming, die ervoor zorgt dat het kind dat op die leeftijd zelf kan rondstappen niet zomaar alles in zijn mond stopt.”

Altijd proeven
Daarnaast geldt moeilijk doen over eten ook als een nieuwe stap in de ontwikkeling naar zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Hen blijven aanmoedigen te proeven en niet enkel geven wat ze graag lusten, is dus de boodschap. “Geef niet te snel op”, aldus Du Bois. “Snij bijvoorbeeld het fruit in stukjes en steek ze op een spiesje of maak een gezichtje met de groentjes. Wees in ieder geval niet te strikt en laat je kind af en toe genieten van iets ‘ongezonds’.” Een koekje tussendoor kan dus heus geen kwaad.