Toen ik 10 jaar geleden aan 250 master studenten entrepreneurship vroeg: ‘Wie van jullie wordt ondernemer?’, dan staken 2 studenten aarzelend hun hand omhoog. Vandaag zijn dat er al zeker 20. Ondernemen wordt volgens Gert Gijbels van Netwerk Ondernemen steeds aantrekkelijker als carrière optie.

De keuze om ondernemer te worden is steeds prominenter aanwezig. Iedereen kent wel iemand die de stap als ondernemer gezet heeft. Vooral jongeren wagen hun kans. Voor hen zijn de risico’s en de opportuniteitskost lager. Als ondernemer moet je op een gegeven moment een sprong in het diepe wagen en die sprong wordt sneller en vaker genomen.

Startersinitiatieven
Dat komt doordat ondernemers er niet meer alleen voor staan dankzij de vele startersinitiatieven en begeleidingstrajecten. Je krijgt niet alleen ondersteuning van ervaren ondernemers, maar je kan ook jouw idee al aftoetsen in de beginfase. Startersinitiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond, waardoor het voor een ondernemer vaak moeilijk is om het bos door te bomen te zien. Ga daarom na in welke fase je zit: idee-, prestart-, start- of groeifase, maar ga ook het gesprek aan met enkele organisaties. Zo kan je nagaan met wie je een klik hebt en waarmee ze je verder kunnen helpen.

 

presentatie

 

De essentials
Voor iedere ondernemer is tijd, geld en een goed team essentieel. Tijd is schaars dus besteed deze goed. Loop niet alle recepties af maar maak bewuste keuzes. Het beste geld, is het geld van jouw klanten. In Vlaanderen wordt er nog te veel gekeken naar het opgehaalde kapitaal terwijl de eerste vraag zou moeten zijn: hoeveel klanten heb je al en hoeveel omzet draai je?

 

Voor iedere ondernemer is tijd, geld en een goed team essentieel

 

Product vs. klanten
Uit ervaring kan ik zeggen dat de meest succesvolle starters diegenen zijn die het best hun product verkopen en niet diegenen met het beste product of met het meest opgehaalde kapitaal. Dat lijkt logisch, maar in de verliefdheid op hun product blijven sommige ondernemers bouwen aan hun product in plaats van te bouwen aan een klantenbasis. Ze blijven op zoek naar kapitaal in plaats van te zoeken naar klanten en revenue streams.

Teamwork
Daarnaast is een goed team cruciaal. Durf een team uit te bouwen en durf te investeren in human capital. Bouw een team uit met mensen die complementair werken, maar stel ook een Raad van Advies samen die onafhankelijk en belangeloos raad geeft. Zoek een goede coach die jou pusht om tot het uiterste te gaan maar die jou ook afremt wanneer het nodig is.

Laten openbloeien
Er zullen zeker meer ondernemers opstaan, maar een goed idee maakt nog niet een goede ondernemer. Een echte ondernemer moet een zaadje (idee) ontkiemen tot een mooie plant (onderneming) waarvan de ondernemer en zijn team de vruchten eten. Het belangrijkste is dat er terug goesting is om te ondernemen. En dat maakt mij hoopvol.