Van de slager om de hoek tot de grootste multinationals ter wereld. Ongeveer elk bedrijf is tegenwoordig met een website aanwezig op het internet. Maar dat is dan ook absoluut noodzakelijk geworden, stelt Bart Van Den Kieboom van Online.be, een bedrijf dat zo’n 1.200 à 1.600 websites per jaar bouwt. “Het is gewoon logisch redeneren: je klanten spenderen meer en meer tijd op internet. Dan is het maar normaal dat je daar als bedrijf ook bent.”

 

Meer dan visitekaartje
En er alleen zijn is niet genoeg. Een site is tegenwoordig namelijk veel meer dan alleen maar een visitekaartje. Het is een volwaardig communicatiekanaal geworden. En consumenten verwachten dat je net zo bereikbaar bent via de site als via de telefoon. Van Den Kieboom: “En daarnaast is het natuurlijk ook een grafische en semantische afspiegeling van je bedrijf. Het soort site dat je hebt, de foto’s die er op staan en het taalgebruik zegt meteen al heel veel over het soort onderneming dat je bent.”

 

Klanten zitten meer en meer op internet, het is maar logisch dat je daar als bedrijf ook bent 

 

Dagtaak
Voor de back to school- en hebbedingwinkel KidsWithFlair.com is de website zelfs meer dan belangrijk, het is hun enige verkoopkanaal. Medeoprichter Eric Eeraerts steekt er, samen met zijn echtgenote, dan ook heel wat tijd in. Ze werken samen met een gespecialiseerd IT-bedrijf, maar dan nog is het draaiende houden van de site een volwaardige dagtaak. De hele diepe aanpassingen aan de site en de performantietweaks, die nemen de specialisten voor hun rekening. “Maar het up-to-date houden van de informatie, het uploaden van foto’s van producten, het in de gaten houden van de betalingen, zorgen dat alle beschrijvingen en prijzen kloppen en de algemene look, dat is allemaal voor ons.”

 

Basisvoorwaarden
En dat is allemaal niet zo één-twee-drie gedaan. Want wat de vereisten van een goede site betreft, zijn er wel een paar basisvoorwaarden. Je moet zorgen dat je grafisch mee bent en dat je bezoekers meteen vinden wat ze zoeken. Dat betekent direct met de deur in huis vallen en ze niet te veel tijd laten verliezen met pop-ups en dat soort zaken. Van Den Kieboom: “Zelfs de taalkeuze moet je proberen zoveel mogelijk te automatiseren. Ook een call to action (‘bel ons’ of ‘druk hier voor een chatgesprek’, red.) werkt meestal erg goed. Alle diepere content mag verderop in de site.”

 

We werken samen met een IT-bedrijf maar dan nog is het draaiende houden van een website een echte dagtaak 

 

Klassiek
En net zoals in kleding zijn er ook in websitedesign trends en modes. “Langere homepages waar je een stuk naar beneden kunt scrollen zijn nu helemaal in”, geeft Van Den Kieboom als voorbeeld. “Bovenaan staan dan de basics en onderaan krijg je bijvoorbeeld referenties of klantengetuigenissen.” Wees ook erg zuinig met al te veel kleuren, opvallende lettertypes of een gewaagde opmaak, waarschuwt de websitebouwer. Er gaat niks boven een klassieke, rustige layout. “In 1998 kon je met al die flashy toestanden nog wel wegkomen, nu niet meer”, lacht Van Den Kieboom.

 

Blijf bij essentie
En er zijn wel degelijk goede redenen waarom je dat soort zaken niet vaak meer ziet: het leidt de aandacht af van de essentie, het maakt het lezen van de site alleen maar moeilijker en het oogt heel onprofessioneel. Wat het lezen betreft: ook lange lappen tekst zijn op een site uit den boze. Je beperkt je best tot een handvol paragrafen per pagina. “Als je moeilijke dingen moet uitleggen, bijvoorbeeld als je als verzekeringsmaatschappij een bepaalde polis wil voorstellen, kan je een synthese maken op de homepage en je bezoekers naar de volledige tekst laten doorklikken”, adviseert Van Den Kieboom. “Of je voorziet een aparte PDF die ze kunnen downloaden en afdrukken.”

 

Responsive design
Nog iets om rekening mee te houden is dat almaar meer internetsurfers geen pc, maar een tablet of telefoon gebruiken om je site te bezoeken. “Daarvoor is responsive design uitgevonden”, zegt Van Den Kieboom. Dat is nog een belangrijke trend van tegenwoordig: sites passen zichzelf aan aan het toestel waarop ze bekeken worden. Zo heb je altijd een optimale navigatie en is alle informatie netjes leesbaar, zowel op een pc met groot scherm als op een tablet als op een smartphone. Ook Eeraerts ziet dat steeds meer klanten op zijn site een mobiel toestel gebruiken. “Dat begint stilaan richting 50 procent te gaan.”

 

Als je gewoon achterover leunt tot er klanten komen, duurt het niet lang voor de deurwaarder of curator langskomt 

 

SEO
Maar zelfs als je alles goed doet, en je site staat helemaal op poten, dan ben je er nog niet. De volgende vraag is: hoe vinden surfers de weg naar specifiek jouw site? Zeker een techniek die SEO heet (Search Engine Optimization) is daarbij belangrijk. Je kan het nog best omschrijven als de ‘kunst’ om je website zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor zoekmotoren op het internet, wat in de praktijk vooral neerkomt op Google. Hoe je hoger je website immers staat in de Google-ranglijst, hoe groter de kans dat surfers er naar zullen doorklikken. Daarmee vormt SEO een interessant – want gratis – alternatief voor internetreclame.

 

Hoge return
Ook bij KidsWithFlair kennen ze SEO maar al te goed. “Maar er zijn nog een heleboel zaken die we gebruiken om trafiek te genereren”, aldus Eeraerts. “Backlinks (links op andere sites die naar jouw site verwijzen, red.) bijvoorbeeld of AdWord-campagnes, de kleine reclamelinks die opduiken als je een zoekwoord in Google ingeeft. Of Facebook-campagnes. Het zijn zaken die zeker een return opleveren. Als ik nu een Facebook-campagne begin, rollen binnen een uur de eerste bestellingen daarvan binnen, maar je moet er wel een hele hoop tijd, centen en moeite insteken, natuurlijk.”

 

Do or die
Aanwezigheid op op het internet met een mooie website. Het lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je het goed wilt doen. Uiteindelijk is het met webwinkels net zoals met veel andere beroepen, zeggen de twee specialisten. Het is pas als je het zelf doet, dat je beseft hoeveel werk het allemaal is. “Een ding is zeker”, zegt Eeraerts. “Als je gewoon in je stoel achterover leunt en wacht tot er klanten online komen opdagen, dan zal het echt niet zo lang duren vooraleer de deurwaarder of de curator langskomt. Maar zonder website komt die vroeg of laat sowieso langs (lacht).”