De automobielsector beweegt continu en razendsnel. Nieuwe technologieën ontwikkelen zich in sneltempo en het moment waarop we het stuur volledig loslaten is slechts een kwestie van tijd. “In 2020 rijden de eerste autonome auto’s rond”, werpt fleet manager van het jaar Gauthier Helleputte een blik op de toekomst.

Gauthier Helleputte werd begin dit jaar gekroond tot fleet manager van het jaar. Toen werkte de handelsingenieur van opleiding bij Mercedes-Benz, vandaag is hij aan de slag als Sales Director B2B bij Groupe PSA, de Franse autogroep die Peugeot, DS en Citroën omvat en onlangs ook het Duitse automerk Opel overnam.

Vanwaar de overstap?
“Ik zal niet zeggen dat ik in een comfort zone zat, maar ik had nood aan een nieuwe uitdaging, een nieuwe omgeving… Ik was ook benieuwd naar het cultuurverschil tussen een Duits en een Frans bedrijf. En Groupe PSA is een sterk groeiende onderneming. De overname van Opel is daar een bewijs van. Ik wil met mijn ervaring een steentje bijdragen aan die groei.”

L&F-008

Meer private leasing betekent veiligere auto’s op de weg en minder vervuiling

 

En ervaring heeft u. Begin dit jaar werd u verkozen tot fleet manager van het jaar. Een bekroning waar u veel waarde aan hecht?
“Die award is een erkenning van de markt, de klanten, de leasebedrijven en alle actoren in de mobielsector. Het is vooral een erkenning voor het hele team. Wat ik doe, doe ik samen met mijn team. Maar zo’n prijs is natuurlijk leuk, dat zal ik zeker niet ontkennen.”

Wat is het verschil tussen een fleet manager en een uitstekende fleet manager?
“Dat zou jij eigenlijk aan de klant moeten vragen (lacht). Hun perceptie is belangrijker dan de mijne. Ik vind het belangrijk dat ik bereikbaar blijf en dat ik luister naar zoveel mogelijk mensen in de sector. Om dan vervolgens een bepaalde richting te geven aan het team. Verder probeer ik te allen tijde professioneel te zijn, ook met een zware agenda en grote uitdagingen op mijn bord.”

Wat vindt u zo interessant aan de autosector?
“Uiteraard de wagens op zich, maar ook het leren kennen van mensen met verschillende profielen. Niet alleen constructeurs en klanten, maar ook leasebedrijven, transportbedrijven, pechverhelpingsdiensten… En het is een wereld die sterk evolueert. Nieuwe technologieën, autonoom rijden, mobiliteitsbudget, het telematicaverhaal. Elke dag worden we uitgedaagd.”

L&F-010

Om te zorgen dat elektrische auto’s echt doorbreken, zal er toch een beter fiscaal kader gecreëerd moeten worden

 

Was u als kind al gefascineerd door auto’s?
“Toch wel, hoewel het niet in de familie zit. Toen ik jong was, droomde ik ervan om met de tractor op een boerderij te werken en even later wilde ik taxichauffeur worden (lacht). Ik ben ook dol op old- en youngtimers. Ik geloof dat autorijden in de toekomst een hobby wordt, zoals paardrijden. Naar het werk gaan we dan via een beter openbaar vervoersnetwerk of met een autonome wagen. Ik denk niet dat we binnen tien jaar nog zelf naar het werk rijden. Zelf rijden doen we dan voor de fun, op een circuit bijvoorbeeld.”

Keuzevrijheid is vandaag al heel belangrijk. Het veel besproken mobiliteitsbudget kan de flexibiliteit bieden die een werknemer verlangt. Bent u het daarmee eens?
“Dat klopt. Maar om een bedrijfswagen te compenseren, is veel cash nodig. De bevolking is vragende partij voor een persoonlijke invulling van de noden op het vlak van mobiliteit. Ik zie twee belangrijke pijlers binnen het mobiliteitsbudget: comfort en geld. Beiden zijn cruciaal. Het mobiliteitsbudget biedt comfort, maar er moet wel een reële financiële waarde tegenover staan.”

Zijn we met andere woorden nog ver van huis?
“Het wettelijk kader is nog niet in orde, maar bedrijven nemen al veel initiatieven in functie van de noden van de werknemer. Het cafetariaplan is daar een voorbeeld van. En ook de automobielsector denkt mee. Fleet managers worden steeds vaker mobility managers. Het mobiliteitsbudget is een goeie zaak en het leeft in de sector. In een ideale wereld is transport een combinatie van verschillende vervoersmiddelen. De wagen gebruiken is vandaag nog altijd heel gemakkelijk. Het zit in het DNA van de mensen en is fiscaal heel aantrekkelijk. Al is dat bij de jongere generatie aan het veranderen. Zij denken anders en gebruiken een auto enkel wanneer het echt nodig is. Dat verklaart de stijgende populariteit van private leasing.”

 

De bevolking is vragende partij voor een persoonlijke invulling van de noden op het vlak van mobiliteit

 

De perceptie leeft dat private leasing op lange termijn duurder is dan een auto kopen?
“Mensen onderschat vaak hoeveel een auto kost. We zien de aankoopprijs en de brandstof- en onderhoudskosten, maar de afschrijving wordt vaak vergeten. Bij een private lease wordt dat allemaal mooi samengevat en kom je niet voor verrassingen te staan. Het grote voordeel is dat het risico van de restwaarde niet in handen ligt van de gebruiker. Je weet wat je maandelijks uitgeeft en wat de wagen na enkele jaren nog waard is. De gemiddelde gebruiksduur van een aangekochte wagen bedraagt acht jaar, tegenover drie jaar voor een geleasede wagen. Meer private leasing betekent dus ook veiligere auto’s op de weg en minder vervuiling. Het is de taak van de merken om dat goed te communiceren.”

Hoe ziet het leasing-landschap er anno 2017 uit?
“Dat is nog steeds groeiende. In de markt van personenwagens zagen we eind april een groei van acht procent. Mede door een reeks cafetariaplannen die in 2011 en 2012 gestart zijn en nu aan vernieuwing toe zijn. Ook op het einde van het jaar verwacht ik weer een groei.”

Staan er nieuwe trends voor de deur?
“Naast de nood aan een mobiliteitsbudget en de daarbij horende vrijheid, zien we bij particulieren een stijgende populariteit bij benzinewagens. Bij de professionelen nog niet. De leasingbedrijven doen hun best om voor diesel en benzine procentueel dezelfde restwaarde aan te bieden, maar de kost per liter en het rendement van de motor bij een hoog aantal kilometers houden dat voorlopig tegen.”

En wat met hybride en elektrische wagens?
“Die opmars is al een tijdje bezig. Iedere constructeur investeert erin, maar om echt door te breken zal er toch een beter fiscaal kader gecreëerd moeten worden. Kijk naar Denemarken, waar elektrische wagens erg populair zijn. Sinds de steun van de regering is weggevallen, zakt ook daar de markt. De uitdaging voor leasemaatschappijen bestaat er dan weer in de restwaarde van elektrische wagens te kunnen bepalen. Gezien de steeds veranderende technologie is dat op lange termijn moeilijk in te schatten. Maar dat elektrische, autonome wagens de toekomst zijn, dat is een zekerheid.”

L&F-009
Als Gauthier Helleputte geen Sales Director B2B/Fleet Manager was geworden, dan was hij…
“Ik heb altijd zoveel mogelijk deuren willen openen. Daarom volgde ik Latijn-Grieks in het middelbaar en koos ik voor een opleiding handelsingenieur. Daardoor had ik een brede waaier aan mogelijkheden, maar mijn passie voor auto’s dreef mij naar de automobielsector.”