Onderzoek & Ontwikkeling
“Bedrijven overwegen vaker om R&D uit te besteden en daar zijn goede redenen voor”, zegt professor Peter Teirlinck (KULeuven). “Je kunt focussen op je kernactiviteit, maar R&D wordt ook steeds complexer, moeilijker en duurder. Die risico’s delen of uitbesteden, is een goed idee. Anderzijds moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je kennis in huis blijft en niet gestolen wordt. Grote bedrijven kunnen zich wapenen met bijvoorbeeld patenten, maar voor KMO’s is dat zeker een uitdaging.”

Logistiek
Een eigen logistiek systeem uitbouwen, vraagt dikwijls een zware financiële inspanning. Niet alleen de aankoop van rollend materiaal kost veel geld, er moet ook geïnvesteerd worden in opslagruimte, personeel, IT-systemen en technische helpdesks. Bovendien hebben de meeste ondernemingen vaak de gespecialiseerde kennis niet, die nodig is om de logistieke stroom optimaal te laten verlopen, zowel qua tijd als kostprijs. En een laatste voordeel: alle risico’s die je bij logistieke operaties loopt, worden door het outsourcen bij je dienstverlener gelegd.

Kredietverzekering
“Een kredietverzekering dekt de politieke en commerciële risico’s die je loopt als je in het buitenland zakendoet”, zegt Nabil Jijakli, directeur en woordvoerder van Delcredere. “Denk in het eerste geval bijvoorbeeld aan oorlog, sociale onrust en een tekort aan deviezen. In het tweede gaat het over de klant die niet betaalt omdat hij ontevreden is of failliet ging. Als je in bepaalde landen zakendoet, zal de bank vaak sowieso eisen dat je een verzekering afsluit, anders zullen zij geen financiering toekennen.”

 

uitbesteden

 

Warehousing
“Door het uitbesteden van je warehousing, kun je die activiteiten uitbesteden aan een gespecialiseerde partner, die de klappen van de zweep kent”, zegt Thomas Bosmans van Warehouses De Pauw (WDP). WDP heeft magazijnen in België, Nederland, Frankrijk en Roemenië. “De hele verantwoordelijkheid, administratie en exploitatie valt weg en je kunt ook geld besparen. Je hoeft geen magazijn te bouwen of te huren, geen rollend materiaal aan te kopen en geen mensen aan te werven.”

Personeelswerving
Werknemers vinden in het buitenland vraagt een grondige kennis van de lokale situatie. Wat zijn de juiste competenties? Waar zitten de juiste opleidingen? Is een kandidaat een juiste culturele ‘fit’ voor het bedrijf? De kosten, die de zoektocht naar de geschikte mensen met zich meebrengt, kunnen aanzienlijk zijn. Bovendien heb je niet op elk moment personeel nodig. Door dit proces uit te besteden, dalen de vaste kosten naar nul op de momenten dat een bedrijf geen vacatures heeft.

Loonadministratie
“Als buitenlandse afdeling wil je je concentreren op de core business en de administratie hoort daar niet altijd bij”, zegt Erik Van den Eynde van ProPay. “Veel bedrijven kennen ook de lokale wetgeving niet. Daarom is het handig om een contact te hebben dat daar wel van op de hoogte is. Omgekeerd geldt dat ook, hoor. Als je tegen buitenlandse bedrijven zegt dat er in België nog altijd verschillen zijn tussen arbeiders en bedienden, vallen heel wat van hen uit de lucht.”

Marketing
“Verwachtingen en gewoonten van consumenten verschillen van land tot land”, zegt Ann Voorspoels van het reclamebureau Havas Brussels. “Zelfs binnen één land kunnen er cultuur- en smaakverschillen zijn. Je kunt als bedrijf ook perfect marktleider zijn in je eigen land en kleine uitdager in het buitenland. Je communicatie moet daarop toegespitst zijn. Dat vereist kennis van de lokale markt. Eén globale campagne voor de hele wereld kan soms, maar je moet wel weten of het de meest doeltreffende manier is. Dat vraagt advies en begeleiding.”