Een bedrijfswagen inruilen voor een fiets en wat extra loon op zak steken? Het kan dankzij het mobiliteitsbudget. “Het is voorlopig wachten op een wettelijk kader, maar bedrijven bieden al alternatieve oplossingen aan en fietsleasing wint aan populariteit.”

Een flexibel loon, home office, glijdende uren, keuzevrijheid… De rol van de werknemer in de bedrijfswereld wordt steeds prominenter. En daar speelt het mobiliteitsbudget handig op in. “Het past perfect binnen de trend van de geïndividualiseerde relatie tussen werkgever en werknemer”, aldus Pieter Goetgebuer van HR-dienstverlener SD Worx. “De werknemer zit steeds vaker zelf aan het stuur en verlangt de mogelijkheid om een stuk van het loon in te vullen naargelang de levensfase. Twintigers hebben vaak andere behoeften dan veertigers of vijftigers.”

Vul je loon in zoals jij wilt
Terwijl het mobiliteitsbudget op legaal vlak nog hangende is, implementeert HR-dienstverlener SD Worx het Flex Income Plan reeds op de werkvloer. “En dat binnen een gelijkblijvend budget voor de werkgever”, vertelt senior juridisch adviseur Veerle Michiels. Op die manier kunnen werknemers een combinatie maken naargelang de behoeften op zowel professioneel vlak als privé.

 

Het mobiliteitsbudget past perfect binnen de trend van de geïndividualiseerde relatie tussen werkgever en werknemer Pieter Goetgebuer

 

Bedrijfswagen downsizen en aanvullen
Hoe rijden we best naar het werk? Wat hebben we privé nodig? Een bedrijfswagen kan, maar hoeft daar geen deel van uit te maken. Een bedrijfswagen downsizen en aanvullen met een alternatieve mobiliteitsoplossing is eveneens een mogelijkheid. Michiels: “En daar zien we momenteel een belangrijke rol voor de leasefiets. Wanneer werknemers de keuze krijgen, blijken de leasefiets en de fietsvergoeding erg populair te zijn.” Cijfers van SD Worx tonen namelijk aan dat 7,7 procent van de werknemers binnen het Flex Income Plan voor de fiets kiezen.

Fietsleasing meer en meer op de voorgrond
Het aantal werknemers met een fietsvergoeding is de voorbije acht jaar zelfs met zestien procent gestegen en ook fietsleasing zit in de lift. “Fietsleasing is een beetje het mobiliteitsbudget avant la lettre”, aldus Joep Kempen, zaakvoerder van fietsleasingbedrijf Team Cyclis nv. Bijna vier jaar geleden nam Kempen een sprong in het diepe door een fietsleasebedrijf op te starten. Vandaag werkt de nv samen met zo’n 350 fietshandelaars. “Het eerste jaar werden vijftig fietsen geleased, het jaar daarna honderd en vorig jaar vonden duizend werknemers de weg naar hier. Het potentieel is dus zeker aanwezig. En sinds het mobiliteitsbudget een hot topic is, komt fietsleasing steeds meer op de voorgrond.”

 

Sinds het mobiliteitsbudget een hot topic is, komt fietsleasing steeds meer op de voorgrond Joep Kempen

 

Vergroening van het wagenmerk
Betekent een stijgend aantal geleasede fietsen automatisch een daling van het aantal geleasede auto’s? Nee, integendeel. Steeds meer bedrijven kiezen voor hun wagenpark voor leasing en ook bij particulieren wint autoleasing aan populariteit. “En dat zorgt voor een vergroening van het wagenpark”, aldus Michiels. “De technologie evolueert razendsnel en via leasingformules kan wat dat betreft veel korter op de bal gespeeld worden.” Ook hybride en elektrische wagens vinden meer en meer hun weg in het leasinglandschap. “Maar die opmars mogen we niet overroepen”, tempert Michiels. “De evolutie is ingezet, maar het blijft voorlopig iets voor de happy few.”

Geld blijft de drijfveer
Niet alleen specifieke fietsleasebedrijven, maar ook de traditionele leasemaatschappijen vernieuwen hun aanbod en bieden steeds vaker een tweewieler aan als alternatief. “We merken dat de leasemaatschappijen mee op de kar springen en evolueren van louter auto’s naar een multimobiliteitsaanbod”, aldus Michiels. Vanuit verschillende invalshoeken wordt het mobiliteitsvraagstuk anno 2017 aandachtig bekeken. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral op fiscaal vlak blijft de lokroep van de bedrijfswagen luid klinken. “Uiteindelijk blijft geld de drijfveer”, aldus Kempen. “Het mag bedrijven niets kosten en ook werknemers kijken naar hun portemonnee. Variabele lonen en het komende mobiliteitsbudget zijn alvast een goeie stap in de juiste richting.”