De jaarwisseling is in zicht en daarmee ook het einde van een turbulent 2017. De eindejaarsperiode betekent een moment van introspectie en op adem komen. Maar deze periode van feesten, donkere dagen en drukke maanden in het vooruitzicht, kan voor sommigen ook een bron van stress betekenen. Gelukkig bestaan er manieren om zelf je stress te beheersen.

Eindeloze to-dolijst
Onze huidige levensstijl veroorzaakt meer stress dan vroeger. Je moet alles combineren: werk, familie, huishouden, en alles moet perfect zijn. Daarbovenop doen speciale gebeurtenissen het stressniveau nog eens extra stijgen: een drukke examenperiode, de winterblues of zelfs de nodige feestdrukte… De lijst is eindeloos.

Gezonde stress
Het goede nieuws is dat gezonde stress je beter doet presteren. Het stresshormoon dat in je hersenen vrijkomt, verhoogt namelijk je mentale en lichamelijke alertheid. Sommige mensen hebben net dat duwtje in de rug nodig. Werken gaat beter als de deadline om de hoek loert, studeren gaat vlotter onder de druk van een examen.

Rustmoment inplannen
Het slechte nieuws is dat wanneer er geen rustmoment is na de stresspiek, en de stress dus chronisch wordt, dit je gezondheid in het gedrang brengt. Het is dus belangrijk de alarmsignalen die je lichaam uitstuurt, in het oog te houden. Op lichamelijk vlak voel je je vermoeider, slaap je slechter, heb je meer pijn, ben je sneller ziek, en kan dit alles je hongergevoel onderdrukken. Ook ben je misschien prikkelbaarder, barst je makkelijker in huilen uit, en twijfel je gemakkelijker aan jezelf. Dit alles heeft tot gevolg dat je minder presteert en meer fouten maakt, je je moeilijker kunt concentreren en je meer piekert.

 

Natuur is als een dagelijkse vitamine die maakt dat we ons zowel fysiek als mentaal goed voelen in ons vel Marleen Evenepoel

 

Chronische stress verbeteren
Gelukkig kun je zelf iets doen tegen chronische stress. Een gezonde levensstijl, waarbij je voldoende slaapt, gezond eet en veel water drinkt, is al een eerste stap. Daarnaast is beweging ook van groot belang. Zoek bijvoorbeeld de natuur op voor een stevige winterwandeling. Marleen Evenepoel, Administrateur-generaal van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB): “In de natuur zit zoveel gezondheid en energie, dat we er als samenleving een patent op zouden moeten nemen. Natuur is als een dagelijkse vitamine die maakt dat we ons zowel fysiek als mentaal goed voelen in ons vel.”

Daarbij komt dat wandelen in de natuur helemaal gratis is, een positieve impact heeft op je productiviteit en levensvreugde, en je creativiteit aanwakkert. Buiten is er altijd veel te beleven, ook in de donkere wintermaanden. Als het voldoende vriest, is er bijvoorbeeld niets leukers dan op ijs te schaatsen. Dit kun je ook op vijvers in natuurgebieden. Bewegen, ontspannen en plezier maken, is dus de boodschap bij het verlagen van stress.

Stress op natuurlijke wijze beheersen
Heb je even geen tijd om in de natuur te ontspannen? Dan kan de natuur je nog altijd helpen om je stressniveau te beheersen. Zo zijn er verschillende kruiden en planten, zoals valeriaan, citroenmelisse en passiebloem, gekend voor hun rustgevende eigenschappen. Maar er zijn er nog andere die kunnen helpen. Zo verhoogt de Rhodiola rosea of Rozenwortel de stressbestendigheid en het concentratievermogen. Ook de Withania, of Ashwagandha, verhoogt het aanpassingsvermogen, dempt angst en heeft een positieve invloed op slaap en humeur. Daarnaast is er nog de Eleuterococus, rijk aan antioxidanten, die de weerstand versterkt en helpt bij vermoeidheid. Je kunt het evenwicht in je lichaam dus op verschillende manieren herstellen, zodat je klaar bent voor een goed begin van 2018.