Smurfit Kappa is wereldleider inzake ontwerp, productie en levering van duurzame verpakkingen op basis van papier. CEO Erik Bunge vindt het na 12 jaar nog even boeiend om voor elke klant de ideale verpakking op maat te maken.

Al negentien jaar zit Erik Bunge in de verpakkingsindustrie en nog steeds fascineert de sector hem. “Wat ik prachtig vind, is dat we iets tastbaars maken. De techniek en innovatie die daarvoor nodig zijn, maken dat wij continu focussen op veranderingen in de wereld. Technische ontwikkelingen in andere branches zijn kansen voor onze industrie. Daarbij komt dat verpakking een essentiële rol speelt in de supply chain van onze klanten. Het risico op schade door een slechte verpakking, zowel technisch als visueel, is immers enorm. Ik vind het daarom een boeiende uitdaging om de verpakking positief te laten bijdragen tot het verkoopproces.”

Wat is een goede verpakking?
“Een verpakking is goed als ze perfect voldoet aan alle functionele eisen van de supply chain. Wij spreken van een fit-for-purpose verpakking. Daarvoor moeten we eerst de rol van de verpakking bepalen. Betekent deze rol een product van a naar b transporteren? Of moet de verpakking bijdragen tot een verhoogde vindbaarheid van het product op de schappen? Ik vind het een mooi proces, wanneer wij samen met de klant bekijken wat de meest ideale verpakking is voor zijn product. We berekenen afhankelijk van het type product, denk daarbij aan de structuur en vochtigheidsgraad van het product maar ook aan het vervoer en de stapelbaarheid op pallets, de benodigde sterkte van het karton en we bepalen hoe de doos eruit moet zien. Dat is een heel eerlijk en transparant proces. Zo bouwen we een relatie op met onze klanten en daar hou ik net zo van. Vandaag doet een verpakking trouwens veel meer dan enkel een product transporteren. Het versterkt ook de beleving van het product. Daarom is het belangrijk dat de verpakking in lijn ligt met de identiteit van het product. In de huidige trend van het online bestellen, speelt dat sterk. Ik kan zelf ook genieten van een mooie unboxing ervaring.”

 

Een verpakking is goed als ze de rol vervult, die bepaald wordt door de behoefte van de klant

 

Hoe is de verpakkingsmarkt geëvolueerd door de jaren heen?
“De markt is sneller en flexibeler geworden. De consument vandaag is zeer veeleisend. Hij wil alles right here, right now. En hij wil in kleinere eenheden kunnen aankopen, in plaats van in bulk. De ontwikkeling op het vlak van e-commerce past helemaal in dat plaatje. Producenten spelen in op die dagelijks veranderende consumentenbehoeften door sneller nieuwe producten op de markt te brengen. De doorlooptijd van producten wordt steeds kleiner. Dat betekent dat ook de verpakkingsfabrikanten steeds sneller en flexibeler moeten werken. Wij doen dat door te investeren in ons machinepark. We moeten ervoor zorgen dat we in deze wereld van digitalisering en automatisering die snelheid aankunnen. Een andere evolutie is dat secundaire verpakkingen steeds zichtbaarder worden. In het verleden plaatsten de supermarkten de producten één voor één op het schap. We zien nu een trend dat supermarkten de secundaire verpakkingen in het schap gaan plaatsen, zoals Aldi en Lidl dit al jaren doen. Dat maakt dat die verpakkingen aan andere eisen moeten voldoen. Ten eerste moeten de handelingen die nodig zijn om de verpakking op het schap te zetten, te openen en nadien weer te verwijderen in de recycleerstroom richting papierfabriek, snel kunnen gebeuren. Ten tweede moet de secundaire verpakking de zichtbaarheid van het product op de schappen vergroten. Uit onderzoek weten we dat de aankoopbeslissing in een fractie van een seconde genomen wordt. Dan is het van belang om als product onmiddellijk gevonden te worden. Dat is net de taak van secundaire verpakking: het product onderscheiden van de rest. Nog een evolutie op de verpakkingsmarkt is dat verpakkingen met de jaren lichter geworden zijn. Vandaag zijn wij in staat om met minder vezels even sterke verpakkingen te produceren. Ook al is golfkarton, voor meer dan 80 procent, één van de meest recycleerbare verpakkingen op de markt, in het kader van duurzaamheid is dit vanzelfsprekend een belangrijke vooruitgang. Minder materiaal in omloop betekent ook minder vervuiling en minder kosten, zowel voor ons als voor de klant. Daar doen ook wij heel veel onderzoek naar, zowel binnen onze eigen R&D-afdeling, als samen met heel wat neutrale onderzoeksinstellingen.”

Het is een boeiende uitdaging om de verpakking positief te laten bijdragen tot het verkoopproces en de supply chain van onze klanten

 

U haalde reeds e-commerce aan. Wat betekent dat voor de verpakkingsindustrie?
“Het groeiend aantal online aankopen betekent een serieuze uitdaging voor de verpakkingswereld. E-commerce staat ongetwijfeld gelijk aan meer verpakkingsmateriaal en aan verpakkingen die niet altijd op maat van het product gemaakt zijn. Veel bedrijven die online verkopen, gebruiken namelijk één standaardverpakking om al hun producten te verzenden. Wij proberen dat op te lossen door standaardverpakkingen te ontwikkelen die op het laatste moment gedimensioneerd kunnen worden. Bijvoorbeeld, afhankelijk van het aantal boeken dat opgestuurd wordt, kan de doos één, twee of drie keer ineengevouwen worden. Een bijkomend probleem is dat een groot deel van de thuis geleverde producten, teruggestuurd wordt. Daar moet bij de ontwikkeling van de verpakking ook over nagedacht worden. De winkelier wil natuurlijk dat zijn product in goede staat terugkomt en niet dat de eindklant zelf een verpakking fabriceert. We moeten dus een simpele manier vinden om de doos terug in elkaar te klikken en met tape te sluiten. E-commerce brengt ook een verschuiving van de afvalstroom met zich mee. Terwijl supermarkten er vroeger voor zorgden dat het karton via de afvalinzamelingsbedrijven terug naar de papierfabrieken werd gebracht, is het nu de taak van de consument om goed te recycleren. E-commercebedrijven staan voor grote uitdagingen, zowel op het vlak van hun supply chain als de customer experience. Smurfit Kappa denkt na over hoe er meer snelheid en flexibiliteit kan komen in het vorm-vul-sluit-proces van een verpakkingslijn. Als we het hebben over de supply chain vragen we ons af hoe we bijvoorbeeld het probleem van de halflege dozen kunnen oplossen. Voor de customer experience draait het dan weer om de uitstraling van de verpakking. Hoe behoud je de identiteit van het merk zowel offline als online? Ondertussen hebben we veel ervaring opgedaan in dit kanaal. Die kennis hebben we geanalyseerd en gecombineerd met onze technieken, waardoor we nu een compleet overzicht hebben van hoe de verpakkingsindustrie kan bijdragen tot e-commerce. Die kennis delen we uiteraard graag met onze klanten.”

©Thomas SchurmansWat als u geen CEO bij Smurfit Kappa was geworden?
“Hypothetisch gesproken? Als ik onbeperkte talenten zou hebben? Dan was ik vast een rockster of sporter geworden (lacht voluit)! Intussen hou ik die zaken voor in mijn vrije tijd.”