Vis op je bord
Ruil in de examenperiode je vaste frituur even in voor verse vis, en liefst een vette vis als zalm. Die vis bevat veel omega 3 vetten en die bevorderen de hersenen en dus verlagen je examenstress. Probeer verzadigde vetten en suikers te vermijden en kies voor fruit en proteïnen. Zorg dat je voldoende eet, maar niet te veel. Een volle maag gebruikt meer zuurstof, wat ten koste gaat van de hersenactiviteit.

Samen sterk
Alleen op je kot achter de boeken? De muren komen op je af en de eenzaamheid verlamt? Ga daarom samen studeren. Het geeft sociale controle, je kunt tips vragen aan je studerende soulmate en je kunt samen pauzeren. Een bibliotheek kan een perfecte ruimte zijn. De gemoedelijke cadans van de omgeving zorgt voor rust en je buurman zien studeren bewijst dat je niet de enige strijder in het examengevecht bent.

Mens sana in corpore sano
Een huizenhoog cliché, maar een gezonde geest in een gezond lichaam is essentieel voor wie wil studeren. Neem je pauze zo veel mogelijk buiten. Ga een half uur joggen in het park, neem een douche en ga er weer tegenaan. Wie over een goede conditie beschikt, is niet alleen fysiek minder moe, maar ook het uithoudingsvermogen van de hersenen neemt toe. Probeer ook voldoende nachtrust te scoren!