In samenwerking met

Gregory Liénard, CEO van @iPower en SEO-expert

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Belangrijke keywords voor je webshop
De eerste stap is het bepalen van goede, relevante keywords voor de webshop, zegt Gregory. “Hoeveel mensen typen het ‘keyword’ in Google in? Het heeft geen zin om een keyword te nemen dat niemand gebruikt bij zoekopdrachten. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te algemene keywords te gebruiken.” Een voorbeeld: “Als je een bloemenwinkel hebt in Gent heeft het geen zin om met ‘bloemen’ bovenaan te staan. De kans is klein dat iemand die, ergens in België, op ‘bloemen’ zoekt zich ook nog eens in de buurt bevindt om daadwerkelijk klant te worden. Vaak is het interessanter om een plaatsnaam mee te nemen in het keyword, in dit geval ‘bloemen Gent’. Net zoals het vaak interessanter is om zoekwoorden met een koopintentie te gebruiken, zoals ‘crosstrainer kopen’. Hierop wordt minder gezocht dan op ‘crosstrainer’ alleen, maar de kans dat die bezoekers mogelijke klanten worden is veel groter.”

Zoekmachineoptimalisatie
Als de belangrijke keywords eenmaal bepaald zijn, moet er voor ieder keyword een geoptimaliseerde pagina geschreven worden. “Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website,” weet Gregory. “De inhoud is het belangrijkste: als het keyword niet eens in de pagina voorkomt, dan zal die webpagina ook nooit een goede ranking krijgen voor dat keyword. Om zo’n geoptimaliseerde pagina te schrijven, kan je gebruikmaken van analyseprogramma’s. Wij gebruiken bijvoorbeeld het zelfontwikkelde SEO Page Optimizer, dat bepaalt hoeveel keer het keyword moet voorkomen in de verschillende onderdelen van de pagina, welke gerelateerde woorden gebruikt kunnen worden en hoeveel keer ze in de pagina moeten voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen we een pagina schrijven die aan de normen van Google voldoet.”

 

Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website Gregory Liénard

 

Conversie
Die pagina moet niet alleen geoptimaliseerd worden voor Google, zegt Gregory. “Wanneer deze pagina een toppositie haalt, komen er ook bezoekers op terecht. Die moeten zoveel mogelijk geleid worden naar het doel van de webshop: zoveel mogelijk bezoekers converteren naar klanten. Dat kan zijn door iets aan te kopen op de webshop, maar ook door een offerte aan te vragen, contact op te nemen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief… Zet de belangrijkste informatie bovenaan, zodat menselijke bezoekers die zeker meekrijgen, ook al nemen ze niet de hele pagina door. Vergeet in geen geval om krachtige calls-to-action te gebruiken om mensen aan te sporen net dat te doen wat je wilt dat ze doen.”

Concurrenten inhalen door externe ondersteuning
Als de inhoud van de website conform de normen van Google is voor dat bepaalde keyword, dan kijkt Google vervolgens naar de waarde van deze website. Die wordt bepaald door links naar jouw website op andere, liefst door Google hooggewaardeerde, gerelateerde websites. Elke link geeft een waarde door aan jouw website. Hoe hoger de website gewaardeerd wordt, hoe hoger de waarde die doorgegeven wordt.”

 

Je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen

 

Wij gebruiken Keyboost om een website een serieuze duw in de rug te geven, meent Gregory. “De inspanning van Keyboost komt erop neer dat we afwisselende contentlinks op geselecteerde, gerelateerde en door Google hooggewaardeerde websites zetten. Dit heeft tot gevolg dat de waarde van jouw website stijgt in de ogen van Google. Je website wordt hoger gewaardeerd dan die van je concurrenten en je krijgt een betere positie voor je keyword. Want je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen.”