Een stad is niet statisch, maar een organisme dat leeft en gedragen wordt door een gemeenschap van mensen. Met de burgemeester als leider en verpersoonlijking daarvan. Maar wat vinden burgervaders nu eigenlijk zelf van hun stad: wat is top en wat kan eventueel beter?

 

Renaat Landuyt, burgemeester Brugge

Op welke manier wilt u de stad profileren als ideale woon- en werkomgeving?
“Brugge is een ideale woon- en werkomgeving, en dat omdat het in de eerste plaats een cultuuromgeving is. We investeren dan ook veel middelen in cultuur en evenementen, ook in grote sportevenementen, omdat op die manier de levenskwaliteit op het – in ons geval heel mooie – publieke terrein automatisch mee verhoogt. Verder zijn wij een stad met een populair centrum dat jaarlijks door 8 miljoen mensen wordt bezocht. Maar alle inspanningen die we doen op het vlak van toerisme, zijn gericht op de bewoners, zodat de bezoekers altijd met enige jaloersheid terug naar huis keren.”

Welke positieve aspecten van uw stad worden (nog) niet voldoende belicht?
“Wij werken in de eerste plaats aan het wegwerken van onze bescheidenheid, die nog altijd veel te groot is. Momenteel profileren we ons vooral als een hoogwaardige, maar heel toegankelijke cultuurhistorische stad bij uitstek. Anderzijds doen we de nodige inspanningen om Zeebrugge als Brugse haven te profileren.”

Welke inspanningen leveren jullie om van de stad een echte community te maken?
“Sedert vijf jaar bestaat er een lopend proces/platform, dat de naam ‘deToekomstvanBrugge’ meekreeg. Op de gelijknamige website vind je daar alle informatie over. Concreet komt dit project erop neer dat we van de ideeën van de burgers echte projecten proberen te maken. Met andere woorden: wij vermijden vrijblijvend gebabbel, maar willen samen de toekomst van Brugge meemaken en mee maken. Zo zijn we voor het mobiliteitsplan vertrokken vanaf het spreekwoordelijke witte blad, dat we vervolgens hebben ingevuld op basis van feedback van de burgers. Eenzelfde werkwijze hebben we voor het nieuwe ruimtelijk beleidsplan Brugge gehanteerd. Onze filosofie? Eerst de burger, dan de deskundigen, dan de administratie en dan uiteindelijk het bestuur. Dit is de werkwijze die we hanteren en die we in de toekomst willen aanhouden. Want Brugge maken we samen mee, en dat kun je gerust op verschillende manieren interpreteren: de stad zelf mee ontwerpen en ervan genieten.”

Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde

Op welke manier wilt u de stad profileren als ideale woon- en werkomgeving?
“Vilvoorde heeft een unieke ligging: grenzend aan Brussel, in de directe omgeving van de luchthaven van Zaventem, aan het Zeekanaal Brussel-Schelde en aan het kruispunt van snelwegen. Daarbovenop is de stad goed uitgerust qua openbaar vervoer, wat met de renovatie van het station en de komst van de Ringtrambus alleen nog zal versterkt worden. Door de ideale combinatie van bereikbaarheid, uitgebreide voorzieningen én de nodige rust zijn we uitgegroeid tot aantrekkelijke woonplaats aan de rand van de hoofdstad. Het is geen toeval dat wij de snelst groeiende stad van Vlaanderen zijn.” 

Welke positieve aspecten van uw stad worden (nog) niet voldoende belicht?
“Vilvoorde heeft een imagoprobleem: door de lange industriële voorgeschiedenis is bij velen het beeld blijven hangen van grauwe stad vol industrie en weinig interessante of mooie plekken. De dagelijkse file-ellende op het viaduct van Vilvoorde versterkt deze associatie. We moeten dit verkeerde beeld corrigeren en onze troeven beter in de kijker zetten. De realiteit leert immers dat toeristen en bezoekers door onze stad steevast aangenaam verrast zijn. Steeds meer merken we bovendien dat mensen die de files beu zijn, kiezen voor onze stad en hier vervolgens niet meer weggeraken. Jacques Brel had gelijk. Het is gemakkelijk om in Hong Kong te geraken, maar moeilijk om Vilvoorde te verlaten.”

Welke inspanningen leveren jullie om van de stad een echte community te maken?
“Het stadsbestuur zet de laatste jaren steeds meer in op participatie en inspraak. Via platformen als Citizenlab proberen we dichter bij de burger te komen, zonder de link tussen de burgers onderling te verliezen. Daarnaast merken we dat burgers elkaar steeds meer vinden op evenementen en activiteiten van de stad. Bij de organisatie ervan houden we rekening met de verschillende wijken, maar ook met evenementen die ruimte geven om elkaar te vinden. Het Vilvoords Waterfeest is bijvoorbeeld een ware familiedag geworden. De echte troef van Vilvoorde zijn de inwoners en de bedrijven. Ook ik word er nog regelmatig aangenaam door verrast. Misschien plakt daarom deze slogan nog het beste op Vilvoorde: een stad van aangename verrassingen.”

Daniël Termont, burgemeester Gent

Op welke manier wilt u de stad profileren als ideale woon- en werkomgeving?
“In Gent moeten bewoners, bezoekers, bedrijven en brains zich thuis voelen. Daarvoor zijn de juiste beleidskeuzes nodig: projecten als De Krook, woonmaatregelen, duurzame mobiliteit, initiatieven die ondernemen bevorderen… Dat heeft een positieve impact op ons imago, wat we uitspelen in onze marketing. We zetten (inter)nationale communicatiecampagnes op, promoten best practices en organiseren evenementen. Verder hebben we een ‘Stadsmarketingfonds’ voor evenementen die Gent extra uitstraling geven. Ook af en toe een prijs krijgen, is mooi. Vorig jaar bijvoorbeeld won ons ‘Smart City’-concept de eerste ‘Slim in de Stad’-prijs van Vlaanderen.”

Welke positieve aspecten van uw stad worden (nog) niet voldoende belicht?
“We kiezen ervoor om de gelaagdheid van de stad te tonen, niet één bepaald aspect. We hebben diverse speerpunten: cultuur, kennis en innovatie, stedelijk wonen, klimaat en kindvriendelijkheid. Gent scoort altijd goed als cultuurstad, en rond ‘kennis en innovatie’ zit het zeker goed. We zijn de grootste studentenstad van Vlaanderen én een plek waar volop aan onderzoek gedaan wordt. Ons motto ‘Gent, stad van kennis en cultuur’ blijft sterk. Op het vlak van wonen, klimaat en kindvriendelijkheid hebben we groeipotentieel. Maar we zijn goed bezig: Gent duikt regelmatig op in belangrijke gidsen als te bezoeken plek. Momenteel promoten we Gent als winkelstad, en uitvoerigere marketing naar potentiële investeerders staat in de steigers.” 

Welke inspanningen leveren jullie om van de stad een echte community te maken?
“Gent is geen stad van dingen, maar een stad van, voor en door mensen. Dat is de basis van alles. Diversiteit is daarbij belangrijk. In Gent wonen 161 nationaliteiten, die we allemaal willen betrekken bij beleid, stad en buurt. Vandaar onze campagne ‘Iedereen anders, allemaal Gent’. We zoeken altijd samenwerking met onze inwoners en stimuleren die onderling. Denk aan de subsidies van ‘Wijk aan zet’ voor kleine buurtacties, aan het ‘Burgerbudget’ voor grote projecten, aan ons lokale crowdfundingplatform en aan talloze momenten van inspraak bij de opmaak van plannen. Zo willen we samen van Gent een aangename stad maken en dragen we allemaal bij tot ons positieve imago.”