De winter komt eraan. En ook dan blijft ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ meer dan relevant. Naast de ijzige temperaturen die je lichaam moet trotseren, worden de dagen donkerder en krijg je minder zonlicht. Dit werkt allerhande kwaaltjes en ziektes in de hand. Wanneer een trip naar de zon geen optie is, is een vitamine D-boost en een verandering in voedingsstijl een toegankelijke oplossing.

Vitamine of prohormoon?
Hoewel algemeen gedacht wordt dat je verschillende soorten vitaminen moet nemen om tijdens de winter gezond te blijven, is het effect hiervan niet eenduidig bewezen. Maar hierin is vitamine D een geval apart. Deze vitamine, die eigenlijk een prohormoon is, maken we namelijk zelf aan in onze huid door UV-B-licht uit zonlicht. Hoewel velen buiten de zomermaanden kampen met een tekort, wordt het gunstige effect op verschillende kwalen toch nog vaak onderschat.

Seizoendepressie tegengaan
Vitamine D heeft een impact op meerdere facetten van onze gezondheid. Naast het voorkomen van Seasonal Affective Disorder, of seizoensdepressie, is deze vitamine ook gunstig voor de gezondheid van de beenderen en is een tekort zelfs gerelateerd aan het optreden van hartfalen. Maar recente studies tonen aan dat het effect nog verder gaat. Zo bleken mensen met astma en een tekort aan vitamine D meer kans te hebben op het ontwikkelen van astma-aanvallen. Sinds kort is dus bewezen dat een vitamine D-supplement bovenop de klassieke astmabehandeling minder ernstige astma-aanvallen teweegbrengt. Ook bij het voorkomen van luchtwegeninfecties speelt deze vitamine een belangrijke rol.

Integriteit van je lichaam
De positieve werking van vitamine D op de luchtwegen werd verklaard in recent onderzoek. Dit wees uit dat vitamine D belangrijk is voor de immuniteit. Het draagt bij tot je weerstand en de sterkte van je immuunsysteem en is hierbij mee verantwoordelijk voor het behoud van de integriteit van je lichaam. De vitamine helpt dus bij het aanpakken van bacteriën, virussen en microben binnen het lichaam.

©iStock

Bij het voorkomen van luchtwegeninfecties speelt vitamine D een belangrijke rol

Belangrijkste risicogroepen
Iedereen heeft kans op een vitamine D-tekort in het aankomende seizoen. Maar bij bepaalde bevolkingsgroepen ligt het risico hoger. Hierbij zijn ouderen boven de 70 jaar de belangrijkste risicogroep, vooral na opname in een verpleeg- of verzorgingshuis. Daarnaast is het aangeraden voor kinderen onder de 4 jaar om een vitamine-supplement te nemen, omdat het hun botopbouw ten goede komt. Ook voor zwangere vrouwen is dit gunstig, want zij geven hun reserve mee aan hun ongeboren kind.

Aangepaste voedingsstijl
Heb je dus een tekort aan vitamine D? Dan kan een voedingsstijl met vette vissoorten zoals paling, makreel, zalm en haring alvast een eerste stap in de goede richting zijn. Maar dit is lang niet genoeg om je van een juiste dosis te voorzien. De opbouw van een voldoende grote vitamine D-reserve moedig je tijdens de winter aan door het als voedingssupplement bij je maaltijd te nemen. Dit is aangeraden volgens de Hoge Gezondheidsraad en Kind en Gezin op dagelijkse basis vanaf de geboorte. Een dagelijks supplement van 400 eenheden of 10 microgram per dag is voldoende voor de meerderheid van de gezonde kinderen. Voor adolescenten en volwassenen is een dagelijkse inname van 600 eenheden aangeraden. Voor zwangere vrouwen en de risicogroep 60-plussers heeft een dagelijkse dosis van 800 eenheden het benodigde effect. Bij een sterk tekort is het aangewezen een stootkuur te nemen, die je achteraf aanvult met een onderhoudsdosering. Je vraagt vooraf best raad aan je apotheker.

De kennis rond vitamine D is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit heeft een positief effect op de opname ervan in de behandeling van specifieke kwalen. Tijd dus om dit ‘vitamientje’ naar waarde te schatten en het belang ervan te zien in onze hele levenscyclus.