Koning auto
“We zien dat de auto nog altijd op één staat, zelfs in de stad. Maar echt duurzaam en gezond is het niet. Een benzinemotor stoot wel minder fijn stof uit dan een diesel. Ik zie potentieel in de zelfrijdende auto’s die binnenkort op de markt komen of elektrische wagens, al is dat nu nog een marginaal fenomeen. Wat daarbij een goed alternatief is, is het park&ride systeem, waarbij aan de stadsrand parkings worden voorzien en je vlot kan overstappen op bijvoorbeeld openbaar vervoer of deelfietsen.”

Koning in spe
“De fiets is bij uitstek het snelste én het meest efficiënte stadsvervoer. Je geraakt overal en je hoeft niet te zoeken naar parkeerplaats. Een eigen fiets is dus zeker geen slechte investering, al heeft meer dan 85 procent van de Vlaamse gezinnen sowieso al een eigen fiets. Steden als Antwerpen en Brussel hebben eigen fietsdeelsystemen die alleen maar aan populariteit winnen en ook het Blue-bike systeem kent een opmars van 32.000 gebruikers in 2013 naar 92.000 in 2014.”

Go with the flow
“Steden waar veel kanalen zijn, zoals Brugge, Gent en zelfs Brussel, kunnen perfect het water gebruiken voor toevoer van goederen of zelfs vervoer van mensen. In Gent experimenteren ze nu met een watertram, vooral voor bezoekers en toeristen. Die tramboot is een variant van de bekende hop on hop off bus en vervoert mensen naar verschillende trekpleisters en musea in de stad via de kanalen in de stad. In Nederland bestaat het al, nu wij nog.”

Sharing is caring
“Als je woont en werkt in de stad, heb je niet altijd een eigen auto nodig. Maar het komt uiteraard voor dat je een keertje een verdere rit moet maken en dat een wagen best handig zou zijn. Je kan je dan inschrijven bij een autodeelsysteem. Veel handiger, gemakkelijker en milieuvriendelijker. De populariteit van deze systemen groeit ook nog altijd. In België verzorgde Cambio vorig jaar 286.000 ritten tegenover 243.000 in 2013. Daarnaast bestaan nog heel wat kleinere, particuliere autodeelinitiatieven.”

Elke stap telt
“Het is nog altijd erg handig om te voet te gaan. Zeker in oude stadscentra met smalle straten. Je bent snel, het is gezond en milieuvriendelijk. Iedereen is eigenlijk een voetganger. Als je met de auto komt en je vindt enkel parkeerplaats een paar straten verder, moet je natuurlijk ook wandelen. Er wordt veel geïnvesteerd in goede voetpaden in de winkelstraten of het oude centrum, maar in minder bezochte delen van de stad kan de infrastructuur vaak wel beter.”

Voor iedereen
“In de steden zelf wordt nog veel geld gepompt in een uitgebreid net van openbaar vervoer. De besparingen vinden vooral plaats op het platteland. Het is gemakkelijk en duurzamer dan met de auto te rijden door het centrum. De doorstroming van het openbaar vervoer kan beter, maar nu verhogen ze wel al de capaciteit door langere trams te gebruiken, waardoor het ook goedkoper is om meer mensen te vervoeren in één rit.”

Voor goederen
“Goederentransport in de stad moet zeker anders. Belevering met drones zie ik niet direct gebeuren, dat is eerder de natte droom van enkele techneuten, maar wat wél een oppportuniteit is, zijn pijpleidingen. Zoals de brouwerij De Halve Maan die in Brugge het bier ondergronds naar de bottelarij zal sturen. Er zijn nu ook proefprojecten met distributiecentra buiten de stad, waarbij goederen aankomen en dan samen worden genomen en als één pakket worden geleverd in de stad.”