“Dries
In samenwerking met

Dries Everaerts, De Natuurvrienden

Technologie lijkt niet thuis te horen op trektochten of kampeervakanties. Lijkt. Want hoewel veel mensen de natuur intrekken voor een digitale detox, kan technologie die detox ook net verrijken.

Er waart een hardnekkig misverstand doorheen the great outdoors: technologie hoort niet thuis in bossen, bergen of langs de oevers van meren. Eenmaal in de gezonde buitenlucht moeten we allemaal massaal offline, want de puurheid van de natuur lijkt besmeurd te worden door elektronische hulpmiddelen. Alsof Moeder Natuur een kijvende mama is die je beveelt je smartphone even weg te leggen.

Sociaal stokstaartje
Ook in de catalogi van outdoormerken zul je op de glossy foto’s zelden iemand zien die even zijn mails checkt. Het beeld dat we hebben van natuur dateert nog altijd uit de tijd van Jean-Jacques Rousseau. Als we hiken of klimmen moeten we onszelf van de wereld loskoppelen. Dat dient bij voorkeur in volstrekte eenzaamheid te gebeuren. De natuur is simpel en goed, beschaving maakt ons slecht. Hierbij wordt gemakshalve vergeten dat wij, mensen, toch eerder sociale stokstaartjes zijn dan solitaire wolven.

 

Kampeerders die foto’s delen op Instagram zijn de beste ambassadeurs van de natuur

 

Op ontdekking op Instagram
Net zoals stokstaartjes samen door de Kalahari-woestijn buitelen, zo trekken wij er graag in groep op uit. Into the Wild-icoon Christopher McCandless realiseerde het zich na een lange solo-trektocht door de wildernis van Alaska: “Happiness is only real when shared”. En deze happiness mag ook geshared worden op de sociale media. Uit het North American Camper Report blijkt dat 88 procent van de kampeerders hun smartphone meeneemt op trektocht en 43 procent gebruikt het toestel om foto’s of video’s te delen. Deze kampeerders zijn de beste ambassadeurs van natuur die er te vinden zijn. Via Instagram promoten ze fauna en flora, valleien en watervallen, donkere sterrennachten en betoverende zonsopgangen

Fleece op de catwalk
Outdoor wordt meer en meer een levensstijl, die ook indoor terug te vinden is. Je ziet steeds vaker outdoormerken opduiken in een urbane omgeving. Mensen dragen niet alleen in een bergpas een trekkersjas. De fleecetrui vond tijdens de afgelopen London Fashion Week zelfs haar weg op de catwalk. Merken als Patagonia zijn meer en meer bezorgd over ecologische impact van hun product en investeren fors in milieuvriendelijke kleding, omdat ze beseffen dat hun klanten dit belangrijk vinden.

Pokémon GO voor beweging
Die kledij bevestigt immers onze connectie met de outdoorwereld. We horen net zo goed thuis in een woud als in een kantoor of fabriek. Die connectie wordt ook gevoed door technologie. Pokémon GO lukte het te doen waarin veel kijvende mama’s in faalden: kinderen naar buiten lokken. Het is een voorbeeld van hoe technologie grenzen verlegt en werelden opentrekt. Apparaten voor fiets- en wandelnavigatie zijn verantwoordelijk voor tonnen verbrande calorieën. Met een app als Star Walk kom je alles te weten over de sterren boven je hoofd en PlantNet helpt bij het herkennen van de planten aan je voeten. Genieten van de natuur kan dus ook zonder een technologische detox, meer nog: technologie zorgt vaak voor een betere verbinding met de natuur.