In samenwerking met

Michel Nicolai
Technical Pre-Sales Benelux bij ZyXEL Communications

Tegen mei 2018 moeten alle Europese bedrijven zich hebben geschikt naar de General Data Protection Rule, die stelt dat klantengegevens op een veilige en transparante manier moeten worden bewaard. Volgens Michel Nicolai, Technical Pre-Sales Benelux bij de Taiwanese IT-fabrikant ZyXEL Communications, is er maar één weg vooruit: privacybescherming inbouwen in alle cenakels van het systeem.

Er is een hoop kritiek op de GDPR: bedrijven voelen zich erdoor in een strop gewrongen. Is dat terecht?
“Ja en nee. Ik kan me voorstellen dat bedrijven het een zware ingreep vinden om zich te schikken naar de nieuwe regels. Maar klanten zijn er wel heel blij mee. En heel wat bedrijven hebben een dubbele pet op: als klant bij hun leveranciers hebben ze misschien wel nood aan bescherming, terwijl ze die naar hun eigen klanten toe net moeten garanderen. Er is een spanningsveld ontstaan.”

Welke rol kan hardware spelen in het beter, transparanter en veiliger omgaan met klantengegevens?
“Een belangrijk element in de GDPR is natuurlijk dat er een stevige muur moet worden gebouwd tussen de bedrijfssystemen en het internet, zodat die gegevens niet op straat komen te liggen. Die hebben we bij ZyXEL, met routers en firewalls. Maar binnenin die producten zit er ook een oplossing die het verkeer, dat er wel moet worden doorgelaten, monitort.”

Zal privacy by design vanaf nu een belangrijkere rol spelen in het leveren van IT-oplossingen?
“Tot nu toe konden persoonsgegevens erg makkelijk tussen twee aan elkaar gelinkte computersystemen worden doorgegeven, en dat gaat nu niet meer. Er moet vanaf nu bij de bouw van die systemen al worden nagedacht over hoe de gegevens die ze opslaan zullen worden beschermd. Er moeten op zijn minst oplossingen in het midden ervan zijn die de nodige waarborgen geven.”