Hoe kan een webshop de e-consument overtuigen van privacybescherming?
“Door nauwgezet de wetgeving na te leven, anti-spamregels te respecteren, geen profiling te gebruiken of databases te delen met derden zonder toestemming van klanten, de cookiewetgeving correct te implementeren, enzovoort. Ook informeren is cruciaal: hoe beter ingelicht de consument, hoe groter zijn vertrouwen in de online handelaar. Maar spijtig genoeg blijkt copy-paste van juridische documenten van andere websites nog steeds schering en inslag.”

 

Wat is het grootste werkpunt op dat vlak? Nog strengere voorwaarden van Europa?
“Er komen inderdaad nog strengere Europese voorwaarden op vlak van privacy. Bedrijven zullen verregaande inspanningen moeten doen in de beveiliging van hun data, zoals de aanstelling van een data protection officer. De boetes bij inbreuken gaan ook de hoogte in en Europa tracht greep te krijgen op bedrijven die niet gevestigd zijn in de EU.”

 

Zijn webshops per definitie juridisch meer kwetsbaar voor consumentenklachten dan fysieke winkels?
“Volgens onze informatie valt dat best mee. In theorie is het risico natuurlijk groter, onder meer door de soms niet zo duidelijke regels die niet van toepassing zijn op fysieke winkels: 14 dagen bedenktermijn, elektronische betaling, shipping and handling, enzovoort. Maar in de praktijk blijkt het aantal klachten best mee te vallen. We zien bijvoorbeeld weinig klachten bij labelorganisaties als SafeShops.be.”