Geen sector die de laatste jaren zo sterk geëvolueerd is als de de telecomsector. Telecombedrijven zijn actief op zoek naar de rol die zij te spelen hebben in een wereld vol data. En dat gaat verder dan enkel het faciliteren van een razendsnel netwerk. Proximus-CEO Dominique Leroy laat haar licht schijnen over de recente en toekomstige ontwikkelingen in haar sector.

Waar het vroegere RTT en later Belgacom zich bijna zeventig jaar enkel met telefonie bezighielden, zijn daar de laatste twee decennia met mobiele telefonie, internet, televisie en ICT-diensten op netwerkbasis tal van activiteiten bijgekomen die de telefonie naar de achtergrond verdreven hebben. Hoe snel de ontwikkelingen elkaar opvolgen blijkt wel wanneer Dominique Leroy (52) tijdens het interview en passant internet een ‘traditionele dienst’, noemt. De CEO van wat inmiddels Proximus heet, zorgde er mede voor dat het telecombedrijf van zijn wat stoffige imago af kwam en houdt momenteel de blik richting de toekomst wijd opengesperd.

De rol van telecombedrijven is de laatste jaren enorm gediversifieerd. Hoe ziet u dat verder evolueren?
“Er worden momenteel talloze toepassingen ontwikkeld dankzij nieuwe technologieën. Telecombedrijven hebben daar volgens mij zeker een rol in te spelen. Denk aan auto’s: ze zullen misschien niet volledig autonoom rijden, maar wel bijvoorbeeld data versturen over vrije parkingplaatsen of andere waarschuwingen geven aan bestuurders. Denk aan virtual reality, waarbij vergaderingen op afstand niet meer via video maar via hologrammen zullen plaatsvinden. Ook op logistiek vlak wordt veel meer gecommuniceerd via data. Dat zijn maar een paar voorbeelden van toepassingen die onze maatschappij gaan beïnvloeden, maar die vragen om een beter datanetwerk.”

 

Onze grootste concurrenten voor telecom zijn bedrijven als Facebook, Whatsapp of Skype, waarbij mensen de basistelecominfrastructuur niet meer gebruiken

 

De rol van Proximus daarin is faciliterend?
“We doen meer dan enkel faciliteren. We zorgen dat zaken mogelijk worden door een netwerkinfrastructuur op te zetten, door de nodige talenten aan te trekken om platformen voor datasharing te creëren, door al die informatie te beveiligen en door partnerschappen aan te gaan met ontwikkelaars. Ik zou tal van projecten kunnen opnoemen van innovatieve bedrijven, universiteiten of start-ups waarmee we samenwerken. Mensen onderschatten hoeveel wij bezig zijn met Research & Development. Wij helpen heel de gemeenschap van ontwikkelaars, start-ups en universiteiten met knowhow, infrastructuur en contacten om verder te kunnen ontwikkelen.”

Kunt u eens een van die projecten beschrijven?
“Samen met Microsoft en Nallian zijn we de belangrijkste partner van NxtPort. NxtPort is een initiatief van de Antwerpse havengemeenschap om al hun data te mutualiseren in een grote database en daarvoor applicaties te ontwikkelen om de logistiek van de Antwerpse haven efficiënter te maken. Nallian zorgt voor de dataverzameling, Microsoft voor het opslaan ervan en wij zorgen voor het platform waarop de data beveiligd en gedeeld kan worden op een gestructureerde manier.” 

 

Mij stoort het dat in de media negatief wordt geschreven over nieuwe technologieën, want volgens mij gaan die ons meer positieve zaken brengen dan negatieve

 

Proximus richt zich met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen met name op de zakelijke markt?
“We zijn inderdaad met name bezig met zakelijke toepassingen, omdat we daarin nog veel meer een verschil kunnen maken met een lokaal ecosysteem en contacten met individuele bedrijven. Per sector of bedrijf individueel kunnen de wensen zeer specifiek zijn. Toepassingen voor consumenten zijn veel meer gericht op content zoals bijvoorbeeld sport of films. We zorgen ervoor dat de consument een duidelijke interface heeft om al zijn content te organiseren en bekijken.”

Dat soort activiteiten, dat op het eerste oog ver van van een telecombedrijf staat, is noodzakelijk voor Proximus anno 2017?
“Niet noodzakelijk, er zijn genoeg bedrijven die dat niet doen. Het probleem van de telecomsector is dat, wanneer je dit soort activiteiten niet doet, je blijft hangen in de traditionele business van voice, internet en tv. Je moet je verder ontwikkelen. Met de connectiviteit die er is, kun je tal van andere diensten aanbieden aan je klanten. Wanneer je dat niet doet, zijn er stukken van je business die gewoon verdwijnen. Telefonie bijvoorbeeld, loopt steeds verder terug. Onze grootste concurrenten voor wat betreft telecom zijn bedrijven als Facebook, Whatsapp of Skype die ervoor zorgen dat de mensen de basistelecominfrastructuur niet meer gebruiken. Alles verandert in data. Wij moeten eerst en vooral ons systeem omschakelen naar data en daarna in die wereld waarin gecommuniceerd wordt via data, ervoor zorgen dat we zelf relevant blijven.”

 

Je moet je verder ontwikkelen, anders blijf je hangen in de traditionele business van voice, internet en tv. Met de connectiviteit die er is, kun je tal van andere diensten aanbieden

 

Bedrijven als Whatsapp of Facebook zijn de laatste jaren vaak in opspraak gekomen omdat mensen zich afvragen wat zij met alle data doen die zij verzamelen over hun gebruikers. Hoe gaan jullie met jullie data om?
“Heel veel mensen zijn bang voor nieuwe technologieën. Ik denk dat we ons moeten afvragen hoe we hen gerust kunnen stellen en duidelijk maken dat die technologieën juist een meerwaarde bieden aan onze maatschappij. Mij stoort het soms dat in de media negatief wordt geschreven over de nieuwe technologieën, want volgens mij gaan die ons veel meer positieve zaken brengen dan negatieve. Privacy is vaak een punt dat naar voren komt, maar ik denk niet dat mensen bang moeten zijn voor het verliezen van hun privacy. Niemand is geïnteresseerd in individuele data over één persoon. De interesse richt zich op aggregatie van data waardoor je een marketingsegmentering kunt toepassen. Groepen mensen kunnen daardoor beter benaderd worden met voor hen relevante informatie.”

Relevante informatie zoals Targeted Advertisement?
“Ja, hoe kun je ervoor zorgen dat de advertisement die nu op tv is, minder en tegelijkertijd relevanter wordt? Dat is wel iets waarover we nadenken. Daardoor hebben consumenten minder last van reclames en tegelijkertijd kunnen mediaproducenten gerichtere commercials verkopen.”

Tenslotte, u bent CEO van een enorm telecombedrijf, maar heeft een Twitter-account met slechts vier tweets. Hoe komt dat?
(Lacht). “Om eerlijk te zijn ben ik daar niet zo mee bezig. Ik heb het account eigenlijk alleen aangemaakt omdat ik benieuwd was naar de tweets van Donald Trump. Inmiddels volg ik ook andere mensen, maar zelf ben ik niet heel actief qua posts.”