‘Vandaag bestellen, is morgen voor twaalf uur aan huis geleverd’. Het lijkt soms surrealistisch en haast ondoenbaar, maar het werkt. Vanaf het moment dat je als consument op ‘bestellen’ klikt en je betaling uitvoert, wordt een radarnetwerk van logistiek en transport in gang gezet.

Het product zo snel mogelijk bij je thuis krijgen. Het lijkt wel een toverwoord, maar onderzoek heeft aangetoond dat het voor de consument toch niet altijd prioritair is. Het VIL, het innovatieplatform voor de logistieke cluster in Vlaanderen. Naar analogie met Lean & Green, een project om de CO2 van logistieke activiteiten te verminderen, werd ook de e-commerce onder de loep genomen. “Een van de conclusies uit een startenquête was dat die leveringstermijn op de voorlaatste plaats stond binnen een top zes van klantenprioriteiten”, vertelt Peter Lagey, project manager binnen het VIL. Daaruit vloeide ook voort dat de klant maar een geringe betalingsbereidheid heeft als het op de levering aankomt. “Wanneer de leveringskost groter wordt dan vijf euro, haakt de consument af. Dan halen we ons pakketje wel op in een tankstation of een ander afhaalpunt.”

 

Via de module berekenden we dat als 100 procent van de e-commerce bestellingen naar een afhaalpunt zou komen, er tot 80 procent minder CO2 uitgestoten wordtPeter Lagey

 

Afhaalpunten zijn milieuvriendelijker
Het VIL-onderzoek toonde daarbij wel aan dat het afhaalpunt hét middel van de toekomst kan worden. “Via de module berekenden we dat als 100 procent van de e-commerce bestellingen naar een afhaalpunt zou komen, er tot 80 procent minder CO2 uitgestoten wordt”, zegt Peter Lagey. “Tenminste, als de consument zich CO2-neutraal naar dat afhaalpunt begeeft, bijvoorbeeld door de fiets te nemen. Hoe dan ook, de consument moet gesensibiliseerd worden om voor een afhaalpunt te kiezen.”

Camoinettisering van goederenvervoer
Het groeiend succes van e-commerce waarbij frequent kleine pakjes, vaak vanuit onze buurlanden, thuis geleverd worden heeft namelijk de ‘camionettisering’ van het goederenvervoer in de hand gewerkt en dus ook een toename in CO2-uitstoot en transportkosten. Philippe Degraef, directeur van FEBETRA, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners: “Mede dankzij e-commerce is het aantal lichte bedrijfsvoertuigen in ruim vijfentwintig jaar verdrievoudigd. Die trend zal zich de komende jaren ongetwijfeld verderzetten.”

 

Wat ze ook zeggen, gratis transport bestaat nietPhilippe Degraef

 

Samenwerking buiten de steden
Om die trend te compenseren, werd aan de KU Leuven de opdracht gegeven om een algoritme te ontwikkelen die simulaties kan maken om logistiek en verzending binnen e-commerce te verbeteren. Al snel werd duidelijk dat de winst niet hoger lag als pakjesdiensten de krachten bundelen binnen grote steden. Degraef: “Vanaf een bepaald punt heeft de densiteit van de levering nauwelijks effect. Als we buiten de steden gaan kijken, is het een totaal ander verhaal. Daar moet gewoon samengewerkt worden om het betaalbaar te houden.”

Gebruik de brievenbus
Daarbij kost niet het voertuig of de brandstof het meest, wel de chauffeur. “Ook hier is de rijtijd binnen de stad betaalbaar”, aldus Lagey. “Buiten de stad is het haast niet te doen. De arbeidskost ligt er erg hoog. Gemiddeld mag je rekenen dat een koerier twee tot vier minuten bezig is aan de voordeur om een pakje af te leveren. Aan een kost van vijftig tot zestig cent per minuut.” De aflevertijd kan voor bepaalde producten dus ingekort worden door voor kleine producten meer gebruik te maken van de brievenbus.

Gratis transport is een mythe
Het prijskaartje volledig wegwerken is echter onmogelijk. “Wat ze ook zeggen, gratis transport bestaat niet”, is Degraef duidelijk. Hij hekelt het feit dat bedrijven dwepen met ‘gratis verzendingen’ of nog erger ‘gratis retourkosten’. “De consument moet dringend opgevoed worden door de logistieke dienstverleners en beseffen dat een thuislevering altijd geld kost. Pas als de consument die mentale switch maakt, kan hij begrijpen dat een faire transportvergoeding aan de orde is.” Misschien denk je vanaf nu wel twee keer na alvorens je vanuit je luie zetel drie paar schoenen bestelt en’s avonds twee paar naar de afzender retourneert.