Beeld: ©iStock

De wegen slibben meer en meer dicht, zowel in binnen- als buitenland. Tegelijkertijd wordt de consument veeleisender en verwacht hij next day of zelfs same day deliveries wanneer hij een online bestelling maakt. Hoe lang valt dit vol te houden, en wat zijn de mogelijke oplossingen? Hoe kunnen we de impact van e-commerce positief laten uitdraaien?

Er wordt weleens gezegd dat autostrades de bloedbanen zijn die onze economie van zuurstof voorzien. Maar die bloedbanen raken steeds meer verstopt: als we alleen al naar België kijken, zien we dat een bestuurder gemiddeld 44 uur per jaar in de file staat. En dat terwijl e-commerce een beweging in gang heeft gezet waarbij consumenten een bestelling zo snel mogelijk geleverd willen krijgen. Wat is de impact van e-commerce dan?

Meer potentieel in e-commerce
Hoe lang valt die tegenstelling – toenemende verkeerdrukte en de druk van on-time delivery – nog vol te houden, in de wetenschap dat e-commerce in Europa de komende jaren alleen maar zal groeien. Volgens Ecommerce Europa was online verkoop in 2016 namelijk goed voor een omzet van 510 miljard euro. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van 2015. En het volledige potentieel is volgens diezelfde bron nog niet benut…

 

Succesvolle logistiek valt of staat met ongehinderde goederen- en personenmobiliteit Kevin Lyen

 

Binnenvaart & wegverkeer
Als we dus maximaal de vruchten van de e-commerce boom willen plukken met minimale maatschappelijke hinder, dan zouden we moeten we inzetten op de mogelijkheden van big data in combinatie met nieuwe stedelijke beleveringsconcepten. “Anders wordt de samenlevingskost gewoon te hoog, zowel voor personen- als goederenmobiliteit”, aldus Kevin Lyen, bestuurder bij Rebel, gespecialiseerd in multimodaal transport en logistiek in Europa. “In dit proces zie ik in Europa vooral een grote rol weggelegd voor binnenvaart als alternatief voor of aanvulling op wegverkeer. In steden is ondergronds transport dan weer een synchromodale oplossing.”

Drones = alternatief?
En wat met drones, toch een van dé technologische ontwikkelingen van de laatste jaren? Kunnen die misschien ook zo’n alternatieve transportmodus zijn om de pact van epact van e-commerce te verlagen? Volgens een onderzoek van het bekende bureau McKinsey gelooft de meerderheid van de consumenten dat dit over minder dan tien jaar het geval zal zijn. Het is echter maar zeer de vraag hoe realistisch dat is.

Veiligheid eerst
Zo zou de huidige wetgeving praktische ongemakken kunnen veroorzaken bij leveringen in de stad. Een drone moet nu voor professionele toepassingen te allen tijde in the line of sight zijn van de gebrevetteerde piloot. “Ook op het vlak van veiligheid spelen er veel zaken”, licht Dirk De Vylder toe, directeur projecten bij VIL (Vlaamse Innovatiecluster voor Logistiek). “Er moet maar één op 1.000 drones met zijn levering neerstorten in een stedelijke context en de schade zal al niet te overzien zijn. De vraag is zelfs of we op dat vlak ooit een bevredigend veiligheidsniveau zullen bereiken.”

 

Flexibele transportrobots kunnen de efficiëntie in magazijnen opdrijven Dirk De Vylder

 

Nieuwe vormen van warehousing
Maar niet alleen de transportsector, ook de logistiek wordt door het succes van e-commerce danig beïnvloed, zodat alternatieven en innovaties hier eveneens aan de orde zijn. In de Europese context zijn nieuwe vormen van warehousing nodig. Daarom maakt het VIL momenteel werk van de uitbouw van een logistiek demonstratiecentrum, dat alle aspecten van logistiek afdekt.

Online versus traditionele logistiek
Die uitbouw is noodzakelijk, omdat de logistieke afwikkeling van online bestellingen nu eenmaal wezenlijk verschilt van traditionele logistiek. “We willen er de verschillende innovatieve methodes en technieken tonen die de supply chains efficiënter kunnen maken, op vlak van technologie, logistieke processen, software… In het democentrum, dat uniek wordt in Europa, zal vooral beleving en inspiratie centraal staan”, aldus De Vylder.

Ongekende mogelijkheden van IoT
Een toepassing die nu al volop wordt ingezet in de industriële sector is robotisering. Daar zijn heel wat mogelijkheden in zoals flexibele transportrobots om de efficiëntie in magazijnen op te drijven tijdens piekmomenten, of in weekend of ’s avonds. E-commerce kent nu eenmaal geen lineair bestellings- en leveringsproces – en door het gemak van online bestellen ook geen landsgrenzen en dus normale ‘sluitingsuren’ meer. “Ook het Internet of Things biedt nog ongekende mogelijkheden”, aldus De Vylder. “Logisch ook: hoe intelligenter je de ketting van bestelling tot levering kunt maken, hoe flexibeler en dynamischer de producten tot bij de klant geraken.”