“Wat eten we vanavond?” Ontzettend veel kookboeken en magazines vol recepten die daarop een antwoord kunnen bieden en toch weet je het soms nóg niet. Misschien dan maar eens de foodtrends bekijken? Maar welke zijn dat en hapt de Vlaming gretig toe?

Vraag aan de gemiddelde buitenlander iets over de Belgische eetcultuur en er zal ongetwijfeld iets over frieten, wafels en bier volgen. Onze smaakpapillen verdragen natuurlijk een veel gevarieerder pallet, wat te merken valt aan het aantal foodtrends dat de laatste jaren de klassieke kost vergezellen. Maar over welke trends hebben we het dan en hoe smaken die af bij de Vlaming?

Variatie aan producten
Vlees, groenten en wat patatten zijn tot op heden voor vele Vlaamse gezinnen dagelijkse kost. Toch zal het niet verbazen dat er wat variatie in het menu is geslopen de laatste jaren. De Vlaamse nieuwsgierigheid zou volgens Inge Arents, managing director van Flanders Food, een voorname reden zijn voor die verandering in spijs. “We staan open om nieuwe dingen te proberen. België is een land met verschillende regio’s, zoals de Kust en de Ardennen, waardoor we een variatie aan producten van verscheidene bodems krijgen.” Voeg daar het beeld van de bourgondische Belg aan toe en je weet dat we niet enkel veel, maar vooral lekker eten. “De smaak en het genieten zal altijd belangrijk blijven.”

 

We hebben automatisch door dat we onze biefstuk en aardappel niet meer nodig hebben om gelukkig te zijn Inge Arents

 

Gezond, maar niet té
Calorieën tellen zal dus voor sommigen misschien iets minder prioritair zijn. Al wil Sarah Puozzo, culinair journalist en foodblogger bij South & Pepper, toch benadrukken dat gezond eten met een gezond verstand niet te verwaarlozen valt, ook al is dat niet evident. “Ik merk dat mensen enorm gevoelig zijn voor berichtgeving rond voedsel, wat zeker ons eetpatroon beïnvloedt. Zo kunnen we soms door al die informatie de bomen niet meer door het bos zien.” Denk bijvoorbeeld aan de populariteit van superfoods zoals chiazaad of açaibessen. “Pure marketing”, zegt Puozzo, “want een appel is niet per se ongezonder dan wat bessen.”

Kritische koks
Laten mensen zich dan simpelweg misleiden? “Je hebt inderdaad bepaalde influencers, zoals magazines en foodblogs, die de manier van kijken naar de wereld kunnen bepalen. Maar soms verkondigen ze hun mening” gaat Puozzo verder. “Mensen worden kritischer en nemen niet meer alles als waarheid aan. We blijven trendgevoelig, maar nemen niets zomaar klakkeloos over.” Een beetje mee zijn met de trends kan echter geen kwaad, zeker niet als ze een mooie boodschap dragen.

 

Via Dagen Zonder Vlees zijn de media erin geslaagd het gezondheidsthema hip te maken Sarah Puozzo

 

Vegetariër, veganist, flexitariër
Bij initiatieven zoals Dagen Zonder Vlees wordt er bewust nagedacht over de effecten van de vleesindustrie op het milieu. De campagne Dagen Zonder Vlees is bijvoorbeeld meer dan een pleidooi over ‘juist eten’. Puozzo: “Gezondheid is belangrijk, maar duurzaamheid ook. De media zijn erin geslaagd zo’n thema hip te maken.” Daardoor is er naast de vegetariër en veganist nu ook de ‘flexitatiër’ ontstaan, iemand die een aantal dagen geen vlees eet en dus af en toe volledig vegetarisch gaat. “De populariteit van de flexitariër is ook een gevolg van het aanbod dat groter wordt,” meent Arents. “Er wordt meer van de wereldkeuken geproefd, zoals rijst of noedels. We beseffen automatisch dat we onze biefstuk en aardappel niet meer nodig hebben om gelukkig te zijn. Dat we misschien zelfs meer energie krijgen van dat gevarieerd eten.”

Foodboxen aan huis geleverd
Veel keuze brengt echter ook een zekere keuzestress mee. Want met overvolle supermarkten weet je soms gewoon niet wat je wilt klaarmaken. Als antwoord daarop zijn er de talloze foodboxen, op maat gemaakte en samengestelde voedselpakketten die aan huis worden geleverd. Gemakkelijk. Arents: “Onze generatie zoekt constant naar een goede balans tussen werk en privé. Een foodbox is dan handig en helpt gezinnen om niet altijd hetzelfde te eten.” Foodboxen zijn bovendien nauwkeurig geproportioneerd, ideaal om voedselverspilling tegen te gaan.

Tête-à-tête op restaurant blijft
Het gemak van levering aan huis en het bewuster omgaan met voeding, is wel eens leuk. Maar een Belg is en blijft een levensgenieter en gaat wel eens graag op restaurant voor een tête-à-tête. “Op restaurant gaan is nog altijd een stukje beleving,” zegt Puozzo. “En beleving is tegenwoordig alles. De foodboxen komen aan in een mooi, verzorgd pakket en ook restaurants hebben tegenwoordig allemaal een leuk concept. Dat gaat alleen nog maar uitbreiden.” Denk aan de vele cross-over shops, zoals boekenwinkels of wasserettes waar je ook koffie kunt drinken. De mogelijkheden zijn met andere woorden eindeloos en het weten-wat-je-eet kan enkel nog maar groeien. Gelukkig blijft de essentie altijd: lekker eten.