Er komt steeds meer nieuwe technologie die tot in ons dagelijks leven doorsijpelt. Ook de  cultuursector moet daarop inspelen. Daarom is het belangrijk dat culturele spelers digitaal actief zijn.

In een wereld van snelle maatschappelijke veranderingen, stelt digitalisering onze samenleving voor grote uitdagingen. Van big data en nieuwe technologieën, tot het achterhalen hoe je een plek kunt verwerven in de steeds schaarser wordende vrije tijd van mensen, die zich bovendien steeds meer online afspeelt. De snelheid van en veranderingen door digitalisering nemen bovendien exponentieel toe.

Challenge accepted?
Maar kan de cultuursector dan omgaan met deze uitdagingen zoals we dat vroeger met andere nieuwigheden deden? Bart Beuten de CEO van Cultuurconnect, de Vlaamse overheidsorganisatie die culturele spelers ondersteunt bij digitalisering: “We hebben veel minder tijd dan vroeger. Alles gaat zo snel. Het is drummen voor de aandacht van mensen. Als je online niet aanwezig bent, zit je niet in de radar van je publiek. De cultuursector mag dus niet achterblijven op digitaal vlak. We moeten mee of we riskeren dat we op een gegeven moment irrelevant worden.””

 

Wij gaan ervan uit dat de goesting in cultuur al start vanaf het moment dat mensen iets opvangen van ons Steven Defoor

 

Sneller en makkelijker
Daarom zijn werkprocessen in cultuurcentra en cultuurhuizen opmerkelijk veranderd. “We proberen vooral de ‘domme’ handelingen te automatiseren”, legt Steven Defoor, directeur van het cultuurcentrum de Kollebloem in Puurs uit. Zo werken ze bijvoorbeeld niet meer met contant geld voor tickets, waardoor ze niet constant naar de bank hoeven te gaan voor stortingen. Ze besparen ze niet enkel hun tijd maar vereenvoudigen ook hun processen.

Online communicatie
Niet alleen de betaling worden online geregeld. In 2012 is de Kollebloem volledig digitaal gegaan, door ook de printversie van hun programmabrochure volledig overboord te gooien en hun doelgroep en regio te screenen. Dat om doelgerichter te communiceren. “Wij weten perfect wie er komt, van waar deze persoon komt en hoe oud hij is. Zelfs de interesses screenen we nu”, vertelt Steven Defoor. “En op Facebook proberen we de beleving te versterken door filmpjes en interviews te posten. Sinds we doelgerichter te werk gaan, hebben we dubbel zoveel volgers.”

Alles wordt digitaal
En het cultuurcentrum is niet van plan om het daarbij te laten. Momenteel wordt de Kollebloem volledig gerenoveerd. Met affichevrije muren, automatische deuren, schermen en licht die inspelen op de sfeer naargelang de activiteit, willen ze de beleving in het gebouw sturen. “Wij gaan ervan uit dat de zin in cultuur al start vanaf het moment dat mensen iets opvangen van ons, hetzij via Facebook of onze website. Maar ook het gebouw moet dat versterken”, vertelt Defoor. Kollebloem is ook van plan om een livestream op te zetten, die ze kunnen gebruiken om voorstellingen interactiever te maken en ook als een extra ‘nabeleving’ voor de klant. “Maar dat zijn plannen voor de toekomst.”

 

livestream concert
Organisatoren en culturele spelers zullen moeten achterhalen waarin een fysieke beleving zich onderscheidt van een virtuele beleving – Bart Beuten

 

Prille technologie
Andere opportuniteiten voor de toekomst zien velen in virtual reality. Hoewel VR ooit werd gezien als technologie van de toekomst, komt deze trend steeds dichter bij onze leefwereld. De technologie is echter nog pril, waardoor klassieke culturele spelers virtuele realiteit vooral als een soort van concurrentie beschouwen. Maar deze nieuwe technologie is voor culturele spelers ook een kans om te groeien. Steven Defoor: “We mogen inderdaad niet achterblijven. We gaan niet op alle nieuwe zaken kunnen inspelen, maar via virtual reality kunnen we ons publiek een heel andere beleving bezorgen.”

Toegevoegde waarde
Virtual reality als extraatje, allemaal goed, maar welke impact zal deze nieuwe technologie hebben in cultuurcentra? Zou je, als je een popconcert virtueel kunt bijwonen van op de eerste rij, nog naar een concert gaan waar je helemaal vanachter in de zaal zit? Bart Beuten: “Het draait vooral rond de toegevoegde waarde die cultuurhuizen of -centra kunnen aanbieden. Organisatoren en culturele spelers zullen moeten achterhalen waarin een fysieke beleving zich onderscheidt van een virtuele beleving.”

Virtuele beleving
Dus VR zou perfect een onderdeel kunnen zijn van het aanbod van een cultuurprogramma. Naast een fysieke beleving kunnen cultuurcentra en -huizen fysieke beleving ook een virtuele beleving aanbieden. In ieder geval, zal deze nieuwe technologie onze samenleving de komende jaren voor grote uitdagingen stellen. Wie weet… Misschien kun je binnen een aantal jaar – zoals je nu online een concert van de Ancienne Belgique kunt bijwonen – dankzij virtual reality van op de eerste rij jouw favoriete artiest zien optreden!