We schrijven oktober 2014, in een televisiestudio. Aan het woord zijn Christ’l Joris, voorzitter van ETAP lighting, Agoria en Flanders Investment and Trade en collega Carlo Vuijlsteke die projecten rond samenwerkingen met de creatieve industrie bij Flanders DC coördineert. Moet de CEO van de toekomst een kunstenaar zijn? Klinkt de uitdagende vraag van de interviewer.

Creatief samenwerken
De eerste projecten van de call voor innovatie met de creatieve industrie zijn dan net opgeleverd. Uiteindelijk hebben zestien projecten financiering gekregen om een samenwerkingsproject met de creatieve industrie op te zetten. Ze delen één gemeenschappelijk kenmerk: de innovaties zijn gerealiseerd en beïnvloed door samenwerking met de creatieve industrie.

De invloed van de creatieve industrie in de toekomst zal groter worden

 

Meer dan inspirator
We stellen ons voor hoe de projecten er hadden uitgezien als de kunstenaar voorop had gelopen en we komen er niet uit hoeveel kunstenaar een CEO moet zijn. Het is voor iedereen aan tafel duidelijk dat de invloed van de creatieve industrie in de toekomst veel groter zal worden dan die van inspirator van innovatie in de traditionele sectoren.

 

pascal cools

 

Queeste naar innovatie
Joris is zelf opgeleid als antropoloog. Niet meteen wat je noemt een traditionele opleiding als het over bedrijfsleiders gaat. Toevallig is het wel net die opleiding die Tom Kelley tijdens ons creativity world forum opnieuw naar voor haalt. Kelley staat aan het hoofd van het bekende designbedrijf IDEO en stelde vroeg in zijn carrière vast dat een bedrijf dat enkel door ingenieurs wordt geleid niet heel ver komt in de queeste naar innovatie.

Inspiratie uit meerdere domeinen
Wie het boek van Walter Isaacson over Steve Jobs heeft gelezen – of recent de film naar het boek heeft gezien – weet dat inspiratie uit diverse domeinen is nodig om een bedrijf groot te maken. Dat de kunstenaar als CEO ook water bij zijn wijn moet doen, denk bijvoorbeeld aan de haast letterlijk donkere periode van Jobs als oprichter van NEXT. Als een CEO werkelijk wil slagen in de toekomst moet hij dan misschien geen kunstenaar zijn, maar het helpt wel om af en toe een museum binnen te stappen.