Toen Retailfederatie Comeos en onderzoeksbureau InSites de online verkoopcijfers voor 2013 presenteerden, bleek dat maar liefst 60 procent van de Belgen dat jaar online shopte – een stijging van 8 procent. Bovendien deed 24 procent van de Belgen minstens maandelijks een online aankoop. En eveneens opvallend: het gebruik van de kredietkaart neemt af ten gunste van online bankbetalingen.

 

Smartphone
We schrikken met andere woorden niet meer terug van thuisbankieren. Shoppen via elektronische platformen als Ogone raakt dus ingeburgerd. Maar dat betekent niet dat de evolutie van betaalmiddelen ten einde is. Wel integendeel, er zitten heel wat nieuwe betaalmiddelen aan te komen, waarbij vooral de smartphone een cruciale rol speelt.

 

US of A
In Amerika staan ze op het vlak van mobiel betalen al een stapje verder. Daar kan de consument al drie jaar betalen met Google Wallet: een app die van je smartphone een portefeuille maakt, waarin je al je bankkaarten en klantenkaarten virtueel kunt opbergen. Betalen? Twee keer klikken volstaat. Ook geld afhalen of codes intoetsen is niet meer nodig: even de smartphone over een elektronisch oog laten zweven en klaar.

 

Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid zijn geen vijanden van elkaar

 

Veilig
En het kan nog verregaander. Ook biometrie staat op de rand van de doorbraak, ofwel betalen met de duim. Betrouwbaar? Jazeker, aldus Van Hove. “Hoe persoonlijker de codering – en wat is unieker dan een vingerafdruk – hoe veiliger. Zeker nu weer maar eens duidelijk werd hoe slordig we omgaan met het kiezen van onze wachtwoorden en pincodes.” Ter illustratie: onlangs analyseerde iPhone-ontwikkelaar Daniel Amitay de wachtwoorden van maar liefst 204.508 iPhones. Dit waren de vijf populairste combinaties: ‘1234’, ‘0000’, ‘2580’, ‘1111’ en ‘5555’. Al te doorzichtig dus, en zo wordt het wel heel eenvoudig om uw ‘betaalterminal’ te unlocken.

 

Tevreden
Maar hoe reageren de handelaars eigenlijk zelf op al die vernieuwingen? En hoe reageren de klanten erop? Mathias Vermeulen runt samen met zijn echtgenote de webshop Belleketrek, gespecialiseerd in kinderkleding. Belleketrek biedt vijf betaalmogelijkheden: VISA/Mastercard/Maestro, Bancontact/MisterCash, iDEAL (voor bestellingen uit Nederland), Paypal en de traditionele bankoverschrijving. Over de betrouwbaarheid daarvan is Vermeulen tevreden. “Onze online payment provider Ogone garandeert de veiligheid van al onze transacties. Anderzijds hebben we de traditionele overschrijving recent als mogelijkheid aangeboden, op vraag van bepaalde klanten die online betalen toch niet helemaal vertrouwen. Vreemd, want op die manier moeten ze veel langer wachten op hun levering, omdat de transactie veel trager verloopt.”

 

Eén derde van onze bezoekers shopt via tablet of smartphone

 

Mobiel bankieren
Toch nog een zekere terughoudendheid dus bij een minderheid van de klanten. Maar daartegenover staat een grote groep die wél openstaat voor de trend van mobiel bankieren. “Een derde van onze bezoekers shopt nu al via een tablet of een smartphone. We hebben even overwogen om PingPing als mobiel betaalmiddel te gebruiken, maar houden de boot nog even af, omdat het ook bij andere webshops nog niet ingeburgerd blijkt. Maar wie weet…” En toekomstige betalingen als biometrie? “De ontwikkelingen gaan razendsnel, maar moeten ook in onze e-commerce context haalbaar zijn. Dus voorlopig niet.”