Een onderneming starten is één ding, maar overleven in een competitieve markt is nog iets heel anders. We zien daarbij verschillende trends die de markt voorgoed zullen veranderen.

Ondernemingen streven vanaf hun opstart naar succes. Maar in een sterke en competitieve markt is dat niet altijd even makkelijk. Daarom moet je als kmo bovendien snel reageren om niet kopje onder te gaan. Daarnaast is het belangrijk te allen tijde efficiënt te blijven werken, en zich te onderscheiden van concurrenten. Dat technologie daar een prominente rol in speelt, mag niet verbazen. Dankzij verschillende oplossingen kunnen ondernemingen meer doen met minder middelen en tot nieuwe inzichten komen om hun business te optimaliseren.

Zeker in het domein van tax en accountancy staat er een nieuw tijdperk voor de deur.
Er zijn namelijk enkele tax en accountancy trends die dit domein voorgoed zullen veranderen:

1Digitalisering dringt eindelijk door

Digitalisering wordt nog te dikwijls beschouwd als het mailverkeer waarbij een pdf van de factuur is toegevoegd om die daarna nog te printen en manueel in te boeken. Onderzoek van Wolters Kluwer eind 2016 bij 565 Belgische kmo’s leerde dat zes op de tien nooit of minder dan 20% van de facturen via e-mail (met bijhorende pdf) verstuurt. Veel facturatie gebeurt dus nog op papier.

Er bestaan gelukkig wel verschillende softwareoplossingen die facturen analyseren en meteen in de boekhouding schrijven of een boekingsvoorstel doen. Het hele analyseproces en de controle van de gegevens verloopt automatisch. Zeker voor terugkerende facturen, zoals de telefoonrekening, bespaart dit veel kosten en tijd.

2E-invoicing wordt de norm

Een logisch gevolg en verdere uitbreiding daarvan is dat het volledige facturatieproces digitaal wordt, waarbij de communicatie van machine tot machine verloopt. E-invoicing reduceert dus het administratieve werk, waardoor tijd en kosten worden bespaard, en de kans op fouten gereduceerd.

De Vlaamse Overheid stapte op 1 januari dit jaar over op e-invoicing via het Mercurius-platform (op basis van de OpenPeppol standaard). Leveranciers moeten vanaf nu hun facturen laten aanmaken vanuit hun bedrijfssoftware, of eventueel via de website van de overheid.

Hoewel nog maar een minderheid van de bedrijven dit doet, wordt er een stevige versnelling verwacht onder impuls van onder andere de overheden.

Met Artificiële Intelligentie (AI) worden de mogelijkheden van machine-to-machine communicatie en automatisatie steeds groter. Dit biedt kmo’s en hun accountants de kans om bedrijfsprocessen te optimaliseren en zich te focussen op taken met een grotere toegevoegde waarde.

3E-commerce krijgt een stevige boost

België heeft lange tijd achter gestaan op de hele e-commerce evolutie, maar de laatste 6 maanden was er een grote boost bij kmo’s te zien. Een online shop biedt namelijk een veel efficiëntere manier om een groot publiek te bereiken en jezelf te onderscheiden van anderen, afhankelijk natuurlijk van de sector waarin je als kmo actief bent. Steeds meer ondernemingen begrijpen dat en kiezen voor een eigen, originele branding en online présence om hun merk én hun business te versterken. Bij Wolters Kluwer bvb. ziet men een verdubbeling in het aantal aanvragen voor e-shops.

4Compliancy is prioriteit

Volgend jaar in mei gaat de fel besproken Europese GDPR-wet van kracht (General Data Protection Regulation), die de bescherming van persoonsgegevens garandeert. Ondernemingen krijgen daardoor een zware aansprakelijkheid.

Te weinig kmo’s zijn zich al voldoende bewust van wat er op hen afkomt. Zo ben je als bedrijf verplicht om een logboek aan te leggen, waarin je risico’s noteert die nog niet conform die nieuwe regelgeving zijn en welke acties je plant om dit op te lossen. Als er iets voorvalt en het staat niet in het logboek, kan dat een enorme impact hebben op een onderneming.

5Boekhouder wordt adviseur kmo

Mogelijks wel de grootste uitdaging is de veranderende rol van de accountant voor de kmo. Door de automatisering van verschillende financiële, transactionele processen, verschuift de rol van accountant stilaan maar zeker van pure boekhouder naar adviseur. Dankzij technologische oplossingen voor bijvoorbeeld sector benchmarking, doorgedreven financiële analyse via duidelijke dashboards of waardebepaling kan de boekhouder zijn kmo-klanten beter bijstaan met (proactief) advies.

De accountant-kantoren die het best kunnen omgaan met de technologische vernieuwingen en de skills verwerven die daarvoor nodig zijn, hebben de meeste kans op succes in de toekomst.