Het zijn drukke tijden op de Belgische overnamemarkt. Volgens de jongste M&A Monitor van de Vlerick Business School neemt het aantal transacties elk jaar toe. Bovendien is er ook vanuit het buitenland veel interesse. Enkele overlaters en overnemers maken de balans op.

 

Tanguy Van Quickenborne, (Van Den Weghe nv) nam recent Emaillerie Belge én tegelbedrijf Dominique Desimpel over

Welke risico’s waren er aan de overname verbonden? 
“Het tegelbedrijf kende ik al lang. Ik wist dat het goed draaide en had een persoonlijke klik met eigenaar Dominique Desimpel. Toen hij me vroeg of ik interesse had om zijn bedrijf over te nemen, twijfelde ik geen moment. In amper vijf maanden tijd was de hele zaak beklonken. Het verschil met de Emaillerie Belge, die ik enkele maanden eerder kocht, kon bijna niet groter zijn. De emaillerie stond op de rand van het faillissement. Toch wilde ik het risico nemen omdat het ambacht in ons land anders verloren zou zijn gegaan en omdat ik wel wat synergiën met mijn andere bedrijven zag. Niettemin blijft het spannend, want er staan ons grote investeringen te wachten, terwijl de cijfers nog altijd niet goed zijn. Eigenlijk moeten we bijna van nul herbeginnen. Het is afwachten of we het zullen halen.”

Welke gevolgen heeft de overname voor het personeel? 
“Bij beide overnames zijn de voorwaarden voor de medewerkers gelijk gebleven. Ook de manier van werken is niet veel veranderd. Hoewel het even schrikken was toen de overname werd aangekondigd, denk ik dat ik de meeste werknemers snel heb kunnen geruststellen. Ik heb open over mijn visie en strategie gesproken en hen de kans gegeven om vragen te stellen. Ik heb hen intussen ook al kennis laten maken met de activiteiten van mijn andere bedrijven, zodat ze het grotere geheel begrijpen. In het tegelbedrijf is de vorige eigenaar trouwens nog altijd aan het werk, dus dat heeft de overgang zeker vergemakkelijkt.”

Welk advies heb je voor ondernemers die een overname overwegen? 
“Het is een cliché, maar het is echt wel de ultieme tip bij een overname: laat je omringen door de juiste mensen. In de aanloop naar een overname zoek ik altijd twee of drie adviseurs met ervaring in overnamebemiddeling en/of met fiscaal-juridische expertise. Zij vergezellen me bij de onderhandelingen, waardoor ik steviger in mijn schoenen sta. Zeker naar de eindfase toe, wanneer iedereen zenuwachtiger wordt en de toon verhardt, is dat strategisch interessant. Bij de samenstelling van het ‘expertenteam’ houd ik ook rekening met de persoonlijkheid van de tegenpartij. Het is belangrijk dat er een klik is.”

 

Marc Morioux, CEO van stadsdistributiebedrijf Bubble Post, dat onlangs is overgenomen door bpost

Welke risico’s waren er aan de overname verbonden? 

“Bubble Post bestaat sinds 2013, maar is eigenlijk nog nooit winstgevend geweest. Om verder te kunnen groeien, hadden we extra financiële middelen nodig. En waar konden we die beter vinden dan bij een grote sterke speler? Dat we door de overname een stukje van onze eigenheid verliezen, zou je een risico kunnen noemen. We zullen nu rekening moeten houden met de koers en de strategie van de groep. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen van de overname. Alleen verder doen, was in mijn ogen veel risicovoller dan de keuze die we nu hebben gemaakt. Met bpost achter ons zal het vertrouwen vanuit de markt sowieso groeien.”

Welke gevolgen heeft de overname voor het personeel? 
Nog voor de hele onderhandeling rond was, stonden er al berichten over de overname in de krant. Een lastige zaak, want op dat moment konden we bevestigen noch ontkennen. Dat zorgde natuurlijk voor ongerustheid bij onze mensen. Zodra de deal beklonken was, was er onder het personeel vooral opluchting. Dat we een onderdeel zijn geworden van een grote groep, geeft hen meer zekerheid voor de toekomst. Voorlopig zijn er nog geen veranderingen voor de medewerkers, behalve dan dat ze nu voor een aantal ondersteunende diensten, zoals legal en marketing, kunnen terugvallen op de kennis en ervaring van bpost. Dat is een luxe.”

Welk advies heb je voor ondernemers die een overname overwegen? 
“Wees kritisch over de partner met wie je in zee gaat. Er moet een duidelijke match zijn, zowel qua ideeën als wat toekomstperspectief betreft. Welke richting zie jij voor het bedrijf en stemt dat overeen met de plannen van de kandidaat-overnemer? Bij bpost hebben we ons vanaf de eerste minuut heel welkom gevoeld. Ze wilden ons er echt bij, vooral omwille van onze specialisatie in gekoeld en vriestransport. De meerwaarde van een overname was voor beide partijen snel duidelijk.”

Michèle Sioen, CEO van textielspecialist Sioen Industries, dat in mei het Britse James Dewhurst Group overnam

Welke risico’s waren er aan de overname verbonden? 
Op achttien maanden tijd hebben we vijf overnames gedaan, waarvan het Britse James Dewhurst Group de grootste was. Met deze overname versterken we onze positie op de markt van de verstevigingsweefsels en vergroten we ons productassortiment en onze knowhow. Het gaat om een rendabel bedrijf, dus dat beperkt het risico enigszins. Bij een overname is het nooit onze bedoeling meteen alles te veranderen. Als de cijfers goed zijn, is daar ook geen enkele reden toe. Zeker bij een buitenlandse overname is het belangrijk niet te snel te gaan en voldoende rekening te houden met de cultuurverschillen en de lokale manier van werken.”

Welke gevolgen heeft de overname voor het personeel? 
“Tot nu toe hebben we altijd bedrijven overgenomen die goed draaiden. Het voordeel is dat je dan niet meteen moet herstructureren, maar de tijd kunt nemen om elkaar echt te leren kennen. Natuurlijk brengt een nieuwe eigenaar een andere kijk met zich mee, dus verandering hoort er bij een overname onvermijdelijk bij. Dat is voor niemand makkelijk. En ja, er zullen altijd mensen zijn die het niet eens met je zijn en die je niet kunt overtuigen.”

Welk advies heb je voor ondernemers die een overname overwegen? 
“Keer het dossier binnenstebuiten. Als je naar het buitenland trekt, moet je bovendien niet alleen naar het bedrijf zelf kijken, maar ook naar de macro-economische aspecten van het land. Hoe zit het bijvoorbeeld met arbeids- en milieuwetgeving? Of met belastingen? Ga daar niet te licht over, want er zijn veel verschillen. Bij ons buigt iedere verantwoordelijke zich over één aspect. Al die bevindingen, positieve én negatieve, brengen we vervolgens samen in een rapport. Op basis daarvan nemen we een beslissing.”