In samenwerking met

Vista-Life Pharma

Een beetje stress is best goed. Tenminste, als je slechts tijdelijk even stress voelt en je daarna weer kan recupereren van deze stressreactie. Blijf je echter aanhoudend stress ondervinden, dan brengt dit je gezondheid wél in het gedrang.

Natuurlijke reactie
Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam op bedreigende situaties. Het lichaam maakt dan adrenaline en cortisol aan waardoor je bloeddruk verhoogt, je spieren opspannen, je zintuigen verscherpen en je pijngrens verlaagt. Stress heeft in de oertijd heel wat mensenlevens gered. Het stresshormoon cortisol zorgde ervoor dat onze voorvaders niet bevroren bij gevaar maar reageerden, door te vluchten of te vechten.

Stresshormoon
Tegenwoordig zijn er – gelukkig – niet zoveel levensgevaarlijke situaties meer waarin je moet vechten of vluchten. Maar de ‘hedendaagse’ mens maakt wél nog altijd het stresshormoon aan. In onze huidige maatschappij gebeurt dat bij speciale gebeurtenissen: je vertrekt op reis, je hebt een moeilijk examen, je begint aan een nieuwe job … De lijst is eindeloos.

Gezonde stress
Het goede nieuws is dat ‘gezonde’ stress je beter doet presteren. Het stresshormoon dat in je hersenen vrijkomt, verhoogt namelijk je mentale en lichamelijke alertheid. Sommige mensen hebben net dat duwtje in de rug nodig. Werken gaat dan beter als de deadline om de hoek loert, studeren gaat vlotter onder de druk van een examen.

 

Het stresshormoon dat in je hersenen vrijkomt, verhoogt namelijk je mentale en lichamelijke alertheid

 

Oorzaken
Onze huidige levensstijl veroorzaakt sowieso meer stress dan vroeger. Je moet alles combineren: werk, familie, huishouden, en alles moet perfect zijn. Daarnaast zijn mensen ook nooit meer helemaal ‘vrij’: via de smartphone zijn ze constant bereikbaar en sociale media vragen om een continu onderhouden van het netwerk. Het kan dan moeilijk zijn om echt tot rust te komen.

Irritaties
Ook op het werk heerst een sterk stressniveau. Een op de drie werknemers geeft aan dat de stress op het werk van een onaanvaardbaar niveau is. Als daar niets aan wordt gedaan, kan dat leiden tot een burn-out. Daarnaast hebben ingrijpende gebeurtenissen een groot effect op je stressniveau. Een echtscheiding, de dood van een geliefde, problemen in de familie, financiële zorgen, een baan waar je niet gelukkig bent… zijn een aanslag op je gezondheid, waarbij kleine, dagelijkse beslommeringen en irritaties de laatste druppel kunnen zijn.

 

Wanneer er geen rustmoment is na de stresspiek en de stress chronisch wordt, brengt dit je gezondheid in het gedrang

 

Chronische stress
Het slechte nieuws is dat wanneer je stressniveau niet meer daalt, je slechter gaat presteren. Wanneer er geen rustmoment is na de stresspiek, en de stress dus chronisch wordt, brengt dit je gezondheid in het gedrang. Je lichaam stuurt dan verschillende alarmsignalen uit:

  • Op lichamelijk vlak voel je je vermoeider, slaap je slechter, heb je meer pijn, ben je sneller ziek, en kan dit ook je hongergevoel onderdrukken.
  • Op psychisch vlak ben je prikkelbaarder, barst je makkelijker in huilen uit, wordt het moeilijker te genieten, en twijfel je makkelijker aan jezelf.
  • Op cognitief vlak zal je minder presteren en meer fouten maken, zal je je moeilijker kunnen concentreren, vergeet je meer, sla je makkelijker aan het piekeren, en wordt het nemen van moeilijker.

Individuele reactie
Natuurlijk reageert niet iedereen op dezelfde manier op een stressvolle gebeurtenis. Wat de ene ziet als een uitdaging, ziet de andere als een onoverkomelijk probleem. Als je je gevoelens slecht kunt uiten, moeilijk om hulp vraagt of slecht ‘nee’ kunt zeggen, zal je moeilijker kunnen omgaan met stress. Wie dat wel allemaal kan en bovendien ook nog een optimist is, met een gevoel voor humor, zal veel beter tegen stress kunnen.

Vecht zelf tegen chronische stress
Gelukkig kan je zelf iets doen tegen chronische stress. Een gezonde levensstijl, waarbij je meer beweegt en beter slaapt, gezond eet en veel water drinkt is al een eerste stap. Neem tijd voor jezelf en laat die computer en smartphone al eens links liggen. Daarnaast staan bepaalde kruiden en planten, zoals valeriaan, citroenmelisse en passiebloem, al lang bekend om hun rustgevende eigenschappen en kunnen deze je helpen ontstressen. Maar er zijn er nog anderen die kunnen helpen. Het zijn planten die het lichaam helpen om zijn evenwicht te herstellen. Zo verhoogt de Rhodiola rosea of Rozenwortel de stressbestendigheid en het concentratievermogen. Ook de Withania, of Ashwagandha, verhoogt het aanpassingsvermogen, dempt angst en heeft een positieve invloed op slaap en humeur. Daarnaast is er ook de Eleuterococus, rijk aan anti-oxidanten, die de weerstand versterkt en helpt bij vermoeidheid.

Heb je stress gekregen bij het lezen van dit artikel? Geen paniek, haal rustig adem en denk eraan dat je er zelf voor kan zorgen dat een klein stressmoment niet leidt tot chronische stress.