Digitalisering heeft de bedrijfswereld door de jaren heen veel veranderd. De machtsverhouding tussen jouw bedrijf en klant, maar ook met je werknemer verandert helemaal. Hoe zit dat met de invloed van apps in de bedrijfswereld?

Een van de grootste veranderingen is die van de machtsverhouding. Rik Vera, CEO van het inspiratiebedrijf nexxworks: “Bedrijven hebben lang onderschat dat digitalisering op een dag hun klant en de relatie die ze met die klant hebben kon veranderen. Het heeft er voornamelijk voor gezorgd dat de klant – of dat nu B2B of B2C is – met de komst en permanentie van het internet en de smartphone, eigenlijk heel de wereld in zijn zak heeft.” De consument heeft in het aankoopproces veel meer macht. Hij kan op elk moment nagaan of wat je hem vertelt waar is en wat de rest van de wereld daarvan denkt.

Het is eigenlijk geen app meer, maar een soort van superapp Rik Vera

‘Appisering’
Applicaties beïnvloeden steeds meer de werking in kantoren. Rik Vera: “Appisering heeft er sterk toe geleid dat er steeds meer ad hoc oplossingen mogelijk zijn voor specifieke problemen die ontstaan in de kantooromgeving. Mensen grijpen veel makkelijker naar kleine applicaties om hun dagelijkse problemen op te lossen. Dat heeft met communicatie te maken.” Zo wordt er steeds minder gecommuniceerd via de officiële emailkanalen, en meer via tools als WhatsApp, Slack…

WhatsApp, dé app
Niet alleen de context en machtsverhouding wijzigen, maar ook de communicatietools. Rik Vera: “Ik ben een enorme liefhebber en voorstander van WhatsApp in de bedrijfsomgeving. WhatsApp kan je zowel intern als extern makkelijk gebruiken. Bij grote bedrijven komt het ook al voor dat WhatsApp-groepen bijna spontaan ontstaan tussen bedrijven en klanten.” Zo gaan ze allemaal samen in één groep informatie met elkaar wisselen, op een veel informelere manier dan wanneer ze mails versturen. Met het grote voordeel dat apps transparanter en sneller zijn.

We gebruiken onze eigen Unified Communication apps waarmee we kunnen bellen, chatten en videobellen Kristof Desseyn

Communicatie is koning
Bij Hanssens Telecom in Roeselare gebruiken ze vaak digitale tools om met elkaar te communiceren. Kristof Desseyn werkt er op de marketingdienst: “We gebruiken vooral onze eigen Unified Communication apps, die via een constructeur worden aangeleverd, waarmee we kunnen bellen, chatten en videobellen.” Veel werknemers werken namelijk bij klanten of van thuis uit, waardoor het voor hen makkelijker en sneller is om via apps te communiceren.

Controle of vertrouwen?
Doordat werknemers meer via applicatiekanalen communiceren, heb je als werkgever veel minder controle op wat er allemaal wordt gecommuniceerd. Rik Vera: “Je zal daardoor van een controlecultuur naar een vertrouwens- of trustcultuur moeten overgaan. Zo ga je vooral op een heel andere manier met jouw werknemers moeten omgaan.” In een vertrouwenscultuur gaan jouw werknemers steeds beter presteren. Je moet ze het goede voorbeeld geven en vooral beslissingen laten nemen.

Virtuele realiteit biedt ons de opportuniteit om dingen sneller en efficiënter te doen Rik Vera

‘Superapps’
Applicaties gaan de komende jaren steeds belangrijker worden. Ze gaan zich steeds meer ontwikkelen tot superapps. Zo heb je in China WeChat van Tencent. Rik Vera: “Alles draait in China grotendeels rond WeChat: kopen, werken, films kijken, bankenzaken doen, content produceren en met elkaar delen, de sociale omgang… Alles loopt via datzelfde sociale mediaplatform, dat eigenlijk geen app meer is maar een soort van superapp.” Zo’n superapps gaan we de komende jaren in het Westen ook steeds meer zien. “Apps als Messenger of WeChat gaan zich steeds meer ontwikkelen als superapps, waaronder allemaal kleine subapps gaan beginnen draaien.”

Technologie van morgen
Superapps zijn niet het enige wat de toekomst ons te bieden heeft. Virtuele realiteit zou namelijk niet voor lang meer een ver-van-ons-bed-show zijn. Rik Vera: “Het feit dat je een meta-realiteit kunt creëren, zal de bedrijfswereld en natuurlijk ook onderwijs volledig veranderen. Als je innovatief wilt zijn moet je barrières kunnen wegnemen. De laatste barrières die de digitalisering nog niet heeft kunnen doorbreken zijn tijd en plaats. Daar kan virtuele realiteit in de toekomst misschien wel verandering in brengen. Een virtuele realiteit creëren om mensen dingen te vertellen, te tonen of aan te leren, biedt ons natuurlijk gigantische opportuniteiten om de dingen sneller en efficiënter te doen.” Stel je nou eens voor: je maakt tijd vrij voor je gezin terwijl jouw virtuele ‘ik’ zit te vergaderen. Dat is iets waar we allemaal naar uitkijken.