Er zijn heel wat uitdagingen voor onze exporteurs. Onze economische grenzen vervagen en de mondialisering neemt toe. België is een zeer open economie met een verhouding van maar liefst 86 procent export van ons BBP volgens de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Maar de wereldeconomie verandert snel. Binnenkort is niet meer Europa, maar wel Azië de grootste exporteur. De energiekost wordt ook steeds belangrijker.

Kmo’s creëren werkgelegenheid
We verliezen relatief gezien jammer genoeg aan terrein, maar toch groeit onze export nog. Het zijn voor een groot deel nieuwe exporteurs die dit realiseren. Meestal stevige kmo’s die werkgelegenheid creëren. Dat is een positief signaal, maar dit moet nog veel meer gestimuleerd worden. Met opleidingen bij diensten als de VDAB bijvoorbeeld, maar vooral ons onderwijs moet meer inspelen op a global view. Onze jeugd moet leren om out of the box te denken en wereldser te leven. Als je van jongs af gestimuleerd wordt om over je eigen grenzen heen te kijken, zul je dat later ook veel vlotter en makkelijker doen.

 

Onze jeugd moet leren om out of the box te denken en wereldser te leven

 

Verder kijken dan buurlanden
En het mag je misschien verrassen, maar het grootste volume van onze export wordt nog altijd gerealiseerd binnen de Europese unie. De buurlanden Nederland en Duitsland staan ver op kop. Dit lijkt haaks te staan op de voorspellingen dat er de komende jaren nauwelijks nog groei voorspeld wordt in de verzadigde Europese markten. Unizo International organiseert regelmatig een Contactdag Nederland of Duitsland om exporteurs naar deze landen te helpen en het tij te keren. Europa is dus nog altijd cruciaal, maar hier schuilt ook het gevaar. We mogen ons niet enkel op onze buurlanden blindstaren.

 

Export

 

Diamant en farma goede leerlingen
Verre markten zijn zeker ook interessant, maar het is heel sectorafhankelijk in hoeverre je daar al markt kunt vinden. De sterkste groeiers hier zijn vooral het Midden-Oosten en Afrika. De Verenigde Arabische Emiraten alleen al schoten maar liefst 37 procent omhoog vorig jaar. Dit is vooral te wijten aan diamant en farma. Qua absoluut volume is het nog steeds een dwerg voor onze export in vergelijking met Duitsland, maar toch. Best dat je op handelsbeurzen in de regio eens de sfeer gaat opsnuiven.

 

We mogen ons niet enkel op onze buurlanden blindstaren

 

Speel in op internet
En het is nu éénmaal een feit, maar grenzen en afstanden vervagen constant. Allerhande vrijhandelsakkoorden volgen elkaar in recordtempo op. Ook andere wereldblokken en staten buiten Europa sluiten dergelijke verdragen af. De transportmogelijkheden en het aanbod van goederen en diensten via het internet groeit. Wie hier niet snel genoeg op inspeelt, zal achterop geraken.

Workshop & handelsmissie
Sommige verre landen zijn nog niet klaar voor alle producten, maar ze tekenen sterke groeicijfers op van 5 tot 10 procent. En de middenklasse groeit. Unizo Internationaal brengt daarom leuke formules om kennis te maken, denk maar aan China4beginners. Dat zijn kleine handelsmissies van enkele dagen met workshop en een nazorgsessie. Overigens hebben we dergelijke formules ook voor de VS en Japan.