In samenwerking met

Alexander De Croo, vicepremier en minister van Telecom en Digitale Agenda

E-commerce is booming business en onze bedrijven en zelfstandigen mogen de digitale trein niet missen. Al raast hij in sneltempo voorbij. Springen is de boodschap!

Zes op de tien handelaars zijn ervan overtuigd dat je op termijn in moeilijkheden komt als je niet in e-commerce investeert. Maar toch hinkt België nog achterop. Slechts 52 procent van de kleine handelaars verkoopt hun producten ook online, terwijl het gemiddelde in West-Europa op 62 procent ligt. En daar moeten we iets aan veranderen.

Koudwatervrees overwinnen
Het komt erop aan onze zelfstandig ondernemers bij te staan om hun koudwatervrees te overwinnen om online te gaan. Het voorbije anderhalf jaar ben ik door heel het land getrokken met de Tournée Digitale, een aanvullend programma dat zelfstandig ondernemers en kmo’s informeert en motiveert. Tijdens die sessies was één ding duidelijk:  lokale succesverhalen van ondernemers werkten aanstekelijk.

 

De stap zetten naar e-commerce is niet zozeer een technisch verhaal, het gaat veel dieper

 

De stap zetten naar e-commerce is niet zozeer een technisch verhaal. Het gaat veel dieper. Ook het bedrijfsmodel moet tegen het licht worden gehouden en grondig bijgestuurd. Want de wensen van digitale klanten zijn vaak heel anders. Maar het zijn net de positieve verhalen en succeservaringen van anderen die onze zelfstandig ondernemers en kmo’s inspireren om zelf ook de stap te zetten.

Logistieke upgrade
Ook de overheden in ons land moeten hun huiswerk doen als we van de digitale economie een succes willen maken. Zo is het belangrijk dat we een grondige upgrade doen van onze logistieke mogelijkheden. Een belangrijke stap is al gezet: soepelere regels voor nachtarbeid.

De voorbije jaren hebben we buitenlandse webwinkels de Belgische e-commercemarkt zien veroveren, denk maar aan Coolblue, Bol.com of Zalando. Je kunt er ’s avonds iets bestellen en de volgende dag wordt het al geleverd. In Belgische webshops was dat niet mogelijk door het gebrek aan goede regeling voor nachtarbeid. Om daar verandering in te brengen heb ik gepleit voor soepelere regels die er nu eindelijk zijn. Jammer genoeg maken nog te weinig bedrijven gebruik van die regeling.

 

De digitale economie kan alleen maar een succes zijn als we buiten de bestaande kaders durven denken. Steve Jobs zei ooit: “Innovation distinguishes between a leader and a follower.” Als België toonaangevend wil zijn in de digitale economie, zullen we dus ons economisch weefsel moeten durven vernieuwen. En er nu aan beginnen.