In een consumptiewereld is afval één van de grootste problemen. Daarom moeten we tegen 2022 het bedrijfsafval in Vlaanderen met 15 procent verminderen. Geen eenvoudige opdracht, maar toch ziet de toekomst er veelbelovend uit. “Er komen steeds meer initiatieven rond afvalverwerking”

Burgers worden om de oren geslagen met richtlijnen hoe ze horen te sorteren, maar ook landen en bedrijven moeten zich aan strenge regels houden. Preventie, hergebruik, sortering, recyclage, verbranding en storten: in die volgorde verhoudt zich de piramide van de Europese Unie voor het verwerken van afval. De Europese Unie wil tegen 2020 dat 50 procent van het afval van consumenten gerecycleerd wordt, tegen 2030 zelfs 70 procent. en Daarvoor zijn aanpassingen nodig. Zo heeft Frankrijk bijvoorbeeld plastiek bestek verboden.

Kosten drukken
Al deze maatregelen zijn echter een grote kost voor bedrijven en overheden. Door project P+MD, oftewel de ‘paarse zak’, een proefproject van Fost Plus dat de inhoud van de blauwe zak moet uitbreiden, zou er bij sorteringsmaatschappijen bijvoorbeeld een heel nieuwe sorteringslijn moeten worden geïnstalleerd. Die is er nu nog niet. “Sorteren en recycleren kan op dit moment wel stevig wat geld kosten, maar als je er slim mee omspringt, kun je de kosten wel drukken”, zegt Laurie Verheyen van Brussels Waste Network, een project in samenwerking met Leefmilieu Brussel en de Regio. “Voor preventie hoef je dan weer geen geld neer te tellen. Dat is nu eenmaal een kwestie van keuzes maken en zorgt op die manier voor het milieu en je portefeuille.”

 

Je kan echt wel geld verdienen met recyclage– Vic de Meester

 

Bedrijven helpen
Qua afvalfinanciën hebben bedrijven nog veel te leren. Brussels Waste Network ontwikkelde daarom verschillende tools die ondernemingen helpen met het (geld)beheer rond energie en afval en ze organiseren een opleiding voor ondernemingen die meer informatie willen. “We zien gelukkig wel meer initiatieven rond afvalverwerking verschijnen”, zegt Laurie. “Een project als Foodwin bijvoorbeeld mikt erop om elke Europese stad te helpen met voedselverspilling. Ook in België duiken zulke zaken op. Zo wil Irisfair een link tussen ondernemingen leggen om hun milieuimpact te verminderen. Op het vlak van activiteit zijn we dus goed bezig!”

Preventie
Een bedrijf dat perfect weet wat te doen, is Colruyt Group. Hun doel was om tegen het einde van 2017 80 procent afval te recycleren en dat haalde Colruyt al in 2016. Het hoge en snel behaalde cijfer komt er door een bewuste strategie die al heel lang wordt toegepast. “We zijn er al doelgericht mee bezig sinds 2003”, zegt Vic De Meester, milieucoördinator bij Colruyt Group. “Op voorhand maken we elke week prognoses hoeveel er zal worden verkocht. Als we denken dat er 100 kilogram witloof wordt verkocht, zullen we geen 130 kilo in de rekken leggen. Zo voorkomen we dat er perfect eetbare producten verloren gaan.” Hun afval sorteren ze dan weer zelf in de winkel en wordt daarna naar een retourcentrum gebracht waar het nog eens grondig gesorteerd wordt om er recycleerbare materialen uit te halen zoals plastic, hard plastic, karton, hout, metaal en glas.

MT_004

WE ZIEN STEEDS MEER INITIATIEVEN OPDUIKEN – Laurie Verheyen

 

Geld
Al die moeite die de Colruyt Group in de recyclage van hun producten steekt, loont. Het milieu wordt er beter van én hun bedrijfsfinanciën profiteren mee. Doordat hun operator ervoor zorgt dat al het afval perfect gescheiden is, krijgen ze bij ophaling een veel groter bedrag dan wanneer ze gemengd afval zouden laten ophalen. “Je kunt dus echt wel geld verdienen met recyclage”, zegt Vic. “Maar alleen als je er aandacht aan besteed, iets dat volgens mij nog te weinig gebeurt. Er is een gebrek aan bewustzijn bij sommige bedrijven, die niet eens weten waaruit hun afvalstroom bestaat. En dat terwijl afval heel veel potentieel heeft als je er moeite in steekt.”