Sommigen zoeken hun kicks in bungeespringen, bij anderen verhoogt de hartslag wanneer ze achter het stuur van een sportwagen of motorfiets kruipen. De geur van benzine en verbrand rubber, een ronkende motor… laat de adrenaline maar komen.

Wanneer Tom Boonen niet op de koersfiets over Vlaamse kasseien dendert, dan durft hij al eens met zijn gepersonaliseerde Ferrari over een racecircuit scheuren. Ook zanger en tv-presentator Koen Wauters wisselt de grootsheid van het Sportpaleis geregeld in voor de intimiteit achter het stuur van een bolide. Pieter Rijckaert, hoofdredacteur van het magazine Motorrijder, begrijpt de passie van beide mannen. “Als je graag rijdt, dan bestaat er niks plezanter. Je kunt het volgens mij nog het best vergelijken met een muzikant en zijn instrument: onafscheidelijk.”

Man vs. machine
Rijckaert vliegt voor zijn job vliegt de wereld rond om motorfietsen te testen. Toch zit de kick hem niet zozeer in de snelheid, dan wel in de techniek en het gevoel een machine onder controle te krijgen. “Nooit moeten remmen in de bochten omdat je alles juist hebt ingeschat, optimaal schakelen… daar zit voor mij de uitdaging. Als ik verkeerd geanticipeerd heb en daardoor niet helemaal zuiver mijn bocht neem, kan ik echt nukkig worden.” Snelheid zorgt er volgens Rijckaert voor dat je zintuigen nog meer op scherp staan. “Hoe sneller je rijdt, hoe intenser de hele actie wordt. Je moet er nóg meer je aandacht bijhouden. Dat is vermoeiend, maar tegelijk voelt het ook een beetje aan als meditatie. Je kunt je even afsluiten van de drukke wereld en jezelf honderd procent op het rijden focussen.”

 

Optimaal schakelen, de perfecte bocht nemen… daar zit voor mij de uitdaging –  Pieter Rijckaert

 

Snelheid = viriliteit
Snelheid brengt nog meer teweeg bij de innerlijke mens. Zo lieten Amerikaanse wetenschappers ooit een groep mannen rijden met een splinternieuwe sportwagen. Vervolgens moesten dezelfde kerels een zestien jaar oude familiewagen besturen. Uit de speekseltesten bleek dat de sportwagen de productie van testosteron aanzienlijk deed stijgen, terwijl de familiewagen voor een daling zorgde. Het is volgens sommige wetenschappers zelfs de biologische verklaring waarom bepaalde mannen tijdens hun midlifecrisis een sportwagen kopen. Door de ouderdom produceren ze minder testosteron, maar het effect van een snelle wagen maakt dat ze zich weer virieler gaan voelen.

Trial & error
Voor trial biker Maxime Mathy zit een groot deel van de charme in de mechaniek. Als elfjarige sleutelde hij al aan motorfietsen en ook nu nog kan hij genieten van het geluid van ronkende motoren. Trial is een motordiscipline waarbij rijders een hindernissenparcours moeten afleggen zonder met de voeten aan de grond te komen. Wie wél een voetje zet, krijgt strafpunten. “Om een succesvolle race te rijden, moet je goed kunnen luisteren,” weet Mathy. “De manier waarop je concurrenten optrekken, het geluid van hun motor… je kunt er heel wat uit afleiden.” Of hij zijn motorfiets ooit zou willen rijden voor een gewone trial bike, zoals die van landgenoot Kenny Belaey? “Een fiets, dat zijn twee wielen en daar houdt het ook een beetje op. Het is net de hele constructie van een zware motorfiets die het voor mij interessant maakt.”

 

Je kunt heel wat uit afleiden uit het geluid van een motor – Max Mathy

 

Scheuren zonder kleerscheuren
Dat ook het avontuurlijke gehalte van een wagen een aantrekkingskracht op adrenalinejunkies uitoefent, bewijst de blijvende populariteit van outdoorrally’s als Dakar. Voor chauffeurs die er met hun wagen, vrachtwagen, quad of motorfiets door de woestijn racen, zit de kick niet in het nemen van de perfecte bocht. Wel in zonder kleerscheuren – en bij voorkeur als eerste – uit het desolate landschap geraken. Wat als je avontuurlijk aangelegd bent, maar helaas niet over een ezeltje met geld beschikt? Er bestaan verschillende cadeauformules die ook minder gefortuneerden toelaten eens te racen op het van Circuit Zolder of met een quad door de modder te knallen. En anders is er nog altijd het rondje karten met de kameraden.