Albert KlingeleersIn samenwerking met

Albert Klingeleers
managing director, HCJoints

Internationale expansie is is dikwijls de logische stap voor ondernemingen. Maar hoe doe je dat? HCJoints heeft de sprong gewaagd en managing director Albert Klingeleers deelt graag zijn ervaring.

 

Wat deed jullie de stap zetten naar internationale expansie?
“Wij hadden al wat Europese verkoop maar in 2008 kwam de crisis en vielen we terug naar dertig procent van onze omzet. In principe kun je dat niet overleven, zeker omdat we HCJ pas in 2007 hadden opgericht als spin-off bedrijf en we over weinig financiële buffer beschikten. Daarom namen we de beslissing om in te zetten op innovatie en export.”

Waren er gevolgen die je niet verwachtte?
“Geen grote alleszins. Je moet je wel een beetje aanpassen aan de gebruiken van het land en onderzoeken hoe het zit met de financiële risico’s. Een valkuil kan wel zijn dat sommige staten bij de import toch wel bureaucratische principes hanteren en echt wel de puntjes op de i willen zetten. Maar als je zorgt dat de documenten perfect in orde zijn, kan er weinig misgaan.”

Wat raad je twijfelende bedrijven aan?
“Je moet een analyse maken van je product, maar ik zou de stap zetten. Het enige wat je moet doen is deelnemen aan buitenlandse beurzen en zorgen voor een goeie website. Buitenlandse markten zijn veel goedkoper en toegankelijker dan twintig jaar geleden. Het is een kwestie van je handen uit de mouwen steken. De ontdekkingsreizigers vertrokken eeuwen geleden ook met hun boten om te zien hoe ver ze geraakten.”