In samenwerking met

Philippe Norman,Business Manager Legal Partners van Partena

Wachten op de overheid tot zij een voorstel over het mobiliteitsbudget hebben goedgekeurd? “Nee,” zegt Philippe Norman van Partena, “ondernemingen moeten zelf de stap durven nemen.”

Hoe ziet u het mobiliteitsbudget van de overheid?
“Het voorstel van de regering is geen globale aanpak voor het mobiliteitsbudget. Samengevat zou je bij het inleveren van je bedrijfswagen een cash bedrag krijgen op basis van de cataloguswaarde. Bijkomende kosten – tankkaart, verzekering, onderhoud – zijn niet inbegrepen. Niet iedereen staat daarvoor te springen. En zal dat het probleem van de files oplossen? Nee.”

Wat is dan een oplossing?
“Als onderneming moet je zelf de stap zetten als je een beleid rond mobiliteit wil ontwikkelen. Je kunt niet verwachten dat de overheid een oplossing biedt die voor elke onderneming past. Voer zelf meer flexibiliteit in en focus daarbij ook op mobiliteit. Een jonge medewerker met kinderen hecht misschien meer belang aan een bedrijfswagen en oudere collega’s een abonnement op het openbaar vervoer, aangevuld met extra verlofdagen.”

Hoe begin je daar aan?
“Telewerken en een glijdend uurrooster zijn goede eerste stappen naar flexibiliteit. Zo boek je snel resultaten. Belangrijk is wel om je de vraag te stellen of je onderneming daar organisatorisch klaar voor is en of je alles goed kunt communiceren naar je personeel. Dat geldt zeker voor een flexibel verloningssysteem zoals het cafetariaplan. Vraag begeleiding aan een HR professional. Wij gaan een strategische discussie aan met onze klanten en proberen verder te kijken dan HR op zich. Als onderneming moet je dus durven zelf de puzzel te maken, waarbij je begint met het kader.”