In samenwerking met

Lars Agten, fleet manager, KIA België

E-mobility is de toekomst, toch? Moeten leasingmaatschappijen dan hun wagenpark meteen helemaal vernieuwen? Lars Agten van KIA nuanceert.

Waar staan hybride en elektrische auto’s anno 2017?
“Hybride en elektrische auto’s zijn al jaren aan een opmars bezig en de groei zet zich verder. Tien procent van de wagens die hier de eerste vijf maanden van 2017 de deur uitgingen, waren auto’s met een alternatieve aandrijving. De vraag blijft stijgen en dat merken we vooral in de fleetmarkt. Steeds meer bedrijven doen beroep op hybride en elektrische voertuigen. De constructeurs beseffen ook dat dit de toekomst is.”

Wat zijn de voordelen?
“Iedereen denkt meteen aan het milieu als groot voordeel van auto’s met een alternatieve aandrijving. Dat is zo, maar het is ook gewoon noodzakelijk om een alternatief te bieden voor fossiele brandstoffen die uitgeput geraken. Daarnaast heeft het ook te maken met comfort. De stilte tijdens het rijden, zorgt ervoor dat je rustiger in de wagen zit en je rijgedrag zal aanpassen.”

Is de vergroening van het wagenpark een must?
“Van het woord ‘moeten’ hou ik niet. Vergroening is goed, maar het is niet nodig om klanten te pushen om voor een auto met alternatieve aandrijving te kiezen. Als je grote afstanden aflegt, ben je zelfs beter af met een dieselauto. Het is cruciaal om naar de noden en behoeften van de klant te kijken. Wat de kosten van e-mobility betreft, is het belangrijk om het totale kostenplaatje in kaart te brengen. De aankoopprijs ligt hoger, maar is op termijn wel voordeliger.”