Hoe merk je dat je geheugen niet meer werkt zoals het hoort?
“Iedereen vergeet wel eens iets, bijvoorbeeld als je enkele spullen uit de kelder wilt halen, maar je vergeet iets. Het mag niet te erg worden. Anderzijds komt het vaak voor dat patiënten erop gewezen worden door de familie. Partners of kinderen merken het sneller op als er iets scheelt en delen hun bezorgdheid aan de arts en vragen voor een onderzoek.”

Wat beïnvloedt geheugenverlies?
“Stress kan een element zijn van geheugenverlies. Onder druk ligt je concentratie veel lager en vergeet je sneller. Ook vermoeidheid of slecht slapen speelt mee. Daarnaast versnellen tabak en alcohol eveneens de afbraak van hersencellen. De grootste factor echter, is ouderdom. Je bloeddoorstroming vermindert, waardoor er minder zuurstof naar de hersenen stroomt. Tegelijk zijn er meer vrije radicalen waardoor er cellen afsterven. Uiteraard zijn er ook ziekten zoals dementie en Alzheimer die veroorzaakt zijn door een beroerte of trauma,…”

Wat doe je er aan?
“Preventie is erg belangrijk. Leef gezond, vermijd stress en plan alles goed. En natuurlijk: beperk je inname van alcohol en tabak. Als je in een verder gevorderd stadium bent, maar we niet spreken van Alzheimer of dementie, heb je zogenaamde mild cognitive impairment. Dan kunnen ook natuurlijke voedingsstoffen helpen zoals onder andere selenium.