In samenwerking met

Valerie Van Gastel,
directeur Cliniclowns

Grote en kleinere goede doelen zetten alles in op de kerstperiode. Dan zijn mensen meer geneigd om geld te schenken en een goed gevoel en geweten aan te meten. De Cliniclowns is een van de vele organisaties die hun fondsenwerving boosten.

In welke mate is de eindejaarsperiode belangrijk voor jullie?
“Voor onze fondsen is het een erg belangrijke periode. We merken dat mensen dan ontvankelijker zijn en makkelijk geld geven aan een goed doel. Van half november tot eind december proberen wij ook het onderste uit de kan te halen om onze werkmiddelen voor het komende jaar op te krikken.”

Wordt jullie marketing aangepast aan deze periode?
“We gaan absoluut extra inspanningen doen. Bedrijven worden nog eens uitgebreid gemaild in de hoop dat ze wat centjes kunnen missen. Daarnaast gebeurt de beste marketing ook door de media. Wij hebben de laatste jaren veel te danken aan projecten als Music For Life waarbij zowel grote als kleinere organisatie mee van kunnen profiteren.”

Hoe kiezen schenkers een goed doel?
“De reden waarom een persoon of een bedrijf kiest voor de Cliniclowns kan heel divers zijn. Misschien is de CEO wel eens persoonlijk in contact gekomen met onze organisatie. Dat kan helpen. Verder zijn wij ook een tastbare organisatie die heel dichtbij is. Mensen kennen ons en weten wat we doen. Dat is makkelijker dan geld vragen voor pakweg een waterput die 5000 kilometer verder gelegen is.”