In samenwerking met

Nikolaas Bellens, ceo van startersplatform kazi.be

Merkt u een verschil in wensen en voorkeuren tussen de Millennial- en de Z-generaties?
“Beide generaties zijn gedreven door technologie. Maar het grote verschil dat de allerjongste generatie met zich meebrengt is dat ze nòg meer een personal user experience willen, online én offline. Er is geen one size fits all meer. De Z-generatie, waarvan de eerste starters momenteel op de arbeidsmarkt komen, wil een digitale ervaring die echt op hun persoon is afgestemd – géén eenheidsworst.”

Wat zijn de belangrijkste drempels waarvoor starters vandaag staan?
“Eén op de twee jonge starters die een job vindt, kijkt binnen het jaar al uit naar een nieuwe. Dat komt door een verkeerde match tussen de verwachtingen van de werkgever, en die van de starter. Starters beseffen niet altijd dat de zoektocht naar een happy starter job begint bij zelf weten wat ze zoeken, meer bepaald bij de vraag “wat zoek ik écht in een ideale startersjob?”

Wat zijn de uitdagingen voor recruteerders om kwalitatieve starters te vinden?
Je moet identificeren wat de drijfveren en verwachtingen van jouw ideale starters zijn, per individuele vacature. Vervolgens moet je bij hen vroeg genoeg top of mind zijn. Dat kan enkel door gepersonaliseerd te communiceren over die startersmogelijkheden achter je employer brand waarmee er een match is.