3 vragen aan… DS Smith

Een verpakking belandt al snel in de vuilbak. Meestal zien we het als iets hinderlijk da tje belet om je koekje meteen op te eten. Toch heeft de verpakking jou waarschijnlijk aangezet tot de aankoop van dat precieze koekje. Sofie Vesschemoet van DS Smith legt uit waarom.

Waarom speelt de verpakking een belangrijke rol op de verkoop in de supermarkt?
“De Point of Sales wordt steeds belangrijker: 28 procent van de shoppers beslist in-store het merk en 10 procent verandert van merk in de winkel. Een private label positioneert zich steeds aantrekkelijker ten opzichte van het A-merk. Het is dus essentieel het verschil te maken op het beslissende moment.”

Hoe kan verpakking de verkoop van een product boosten?
“Marketeers hebben nog weinig aandacht besteed aan de presentatie op het schap zelf en Shelf Ready verpakking. De productverpakking telt echter maar voor 60 procent van wat de shopper ziet. Merken zien miljoenen omzet verloren gaan door slechte identificatie. Een aangepast ontwerp, met eenvoudige en duidelijke boodschappen, helpt de shopper om het product terug te vinden. Resultaat: 76 procent van de shoppers gaan een verpakking eerder opmerken bij een juist ontwikkelde Shelf Ready verpakking.”

Op welke manier kan een bedrijf kosten drukken op verpakkingen en in de supply chain?
Verpakkingsontwerp is geen marketingstudie alleen. Wat heb je aan een aantrekkelijke verpakking, als je on-shelf availability laag is? Of als je producten beschadigd worden onderweg? Of als vrachtwagens niet efficiënt benut worden? Met een holistisch verpakkingsontwerp werk je op alle aspecten: meer verkoop en tegelijk de kosten en milieu impact verlagen.”