In samenwerking met

Isabelle Marquet, Pelvix Care

Krijgen onze bekkenbodemspieren genoeg aandacht?
“Nee, er hangt nog steeds een taboesfeer rond, waardoor ze nauwelijks aandacht krijgen. Niet op school, niet tijdens de gymlessen en bij vrouwen wordt er doorgaans pas echt aandacht aan besteed tijdens de zwangerschap, in de aanloop naar een bevalling. We hebben allemaal bekkenbodemspieren, maar slechts weinig mensen weten exact waar ze zitten, laat staan waarvoor ze dienen.”

Waar dienen ze voor?
“Bekkenbodemspieren hebben een belangrijke functie. Ze ondersteunen je inwendige organen en zorgen voor een correcte houding. Als ze in conditie zijn, voorkomen ze bovendien incontinentieproblemen. Wist je dat zo’n 80 procent van alle vrouwen last hebben van urineverlies? Zeker bij vrouwen krijgen bekkenbodemspieren het hard te verduren. Na de zwangerschap, bevalling, hormonale schommelingen, de menopauze… verliezen ze vaak hun tonus en ontstaan er kleine ongemakjes.”

Kun je ze helpen verstevigen?
Het is nooit te laat om deze spieren te trainen. Door te sporten, maar geen te intense sport, die brengen eerder schade toe. Ideaal zijn zwemmen of yoga. Daarnaast bestaan er tal van instrumentjes die je vaginaal inbrengt, die de hele bekkenzone verstevigen. Meest bekend zijn de geisha-ballen, tegenwoordig ook met toenemende gewichtjes of kegelballetjes die surfen op de 2.0-golf, met biofeedback. Je kunt je ook altijd laten bijstaan door een gezondheidsprofessional. Denk erom, je intieme gezondheid is belangrijk.”