In samenwerking met

Emma Germano,

country manager, Creditsafe Belgium

Volgens verschillende onderzoeken zijn de meeste falingen het gevolg van vaste klanten die niet betalen. Zo’n wanbetalingen voor 100 procent vermijden is moeilijk, maar volgens Creditsafe Belgium kun je ze wel minimaliseren.

Hoe kun je wanbetalers vermijden?
“Wanbetalingen 100 procent vermijden is moeilijk. Er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden voorkomen. Je kunt wanbetalingen en kredietrisico’s wel minimaliseren. Handelsinformatie kan daar een grote hulp bij zijn. Financiële bedrijfsrapporten bevatten kerncijfers van een bedrijf alsook andere niet-financiële gegevens, zoals RSZ-dagvaardigingen. Deze ‘knipperlichten’ kunnen een indicatie geven of een bedrijf al dan niet financieel gezond is.”

Voor wie is dit belangrijk?
“Voor elk bedrijf actief in een B2B-omgeving, van eenmanszaken tot multinationals. Ook als je met een vast cliënteel werkt. Verschillende onderzoeken hebben immers aangetoond dat de meeste falingen het gevolg zijn doordat vaste klanten niet betalen. Financiële bedrijfsrapporten helpen verkopers ook met pre-checks. Zo ben je vrij zeker dat na de verkoop de betaling ook zal volgen. Daarbij kunnen purchase-verantwoordelijken leveranciers controleren naar hun financiële stabiliteit, want bij een nakend faillissement kan jouw onderneming ook in productieproblemen komen.”

Wat als je er toch mee te maken krijgt?
“Dat is afhankelijk van je interne collectionsstrategie en ‘strengheid tot betaling’. Wil je eerst een herinnering opsturen of schakel je direct de advocaat in? Incassobureaus winnen tegenwoordig ook aan populariteit. Belangrijk is om je DSO (daily sales outstanding) zo laag mogelijk te houden. Dat betekent dat je weinig dagen nodig hebt om openstaande bedragen te innen. Wanbetalingen minimaliseren doe je dus onder meer door een gestructureerde collectionstrategie aan te houden voor elk type klant en de voorhanden handelsinformatie te gebruiken. Meten is weten en informeren is een wanbetaling de rug toekeren.”