In samenwerking met

Bert Vissers, Streekmarkt.be

Hoe zie jij de toekomst van het Belgisch (streek)bier?
“België is bekend als land van bier en chocolade. Momenteel is het aandeel van pils nog steeds het grootst in de biermarkt en zien we dat er geëxperimenteerd wordt met verschillende kruiden en hopsoorten. Maar volgens mij zijn de speciale bieren aan een inhaalbeweging bezig, een trend die zich ook in het buitenland aftekent.”

Wat gebeurt er op internationaal vlak, bijvoorbeeld in de VS?
“Waar ze in de VS eerst onze bieren importeerden, maakten ze ze nadien na om ten slotte zelf lokaal bier te gaan brouwen. Ze experimenteren er meer met nieuwe stijlen, zoals bijvoorbeeld bier met kokos, druiven, chocolade-framboos smaak… Vandaag zijn er maar liefst 6.000 brouwerijen die 150 bierstijlen produceren. Het begrip craft brouwer is er al goed ingeburgerd.”

Wat zijn de biertrends?
“Fruitige bieren zitten in de lift in de VS en die trend waait ook naar hier over. Met mijn eigen blauwbessenbier speel ik daar al op in. De consument wil iets anders dan een pintje, hij is ruimdenkender. Ook minder alcohol is een trend en bier met een fruitsmaak is daar een antwoord op. Ik raad de Belgische bierbrouwers aan creatief in te zetten op ‘gewaagde’ bieren.”