3 vragen aan… BCM Dieet

De Kerstdagen staan niet alleen bekend om hun gezelligheid, maar zeker ook omwille van de overvloed aan eten. Daarop nemen mensen steevast ‘diëten’ op in hun voornemens. Maar hoe komt het nu dat je bijkomt? En vooral: wat kan je eraan doen?

Wat is de grootste dooddoener voor je gewicht?
 “Suiker. En meer specifiek het dikmaker hormoon insuline, dat vrijkomt als de bloedsuikerspiegel stijgt, na bijvoorbeeld een koolhydraatrijke maaltijd. Insuline zorgt dat suiker uit het bloed in onder meer de spierweefsels en lever terechtkomt. Als de opslag daar vol is, wordt het teveel aan suikers omgezet in vetten. Insuline bevordert dit proces en verhindert tegelijk de afbraak van vertreserves.”

Hoe vermijd je zo’n insulinestijging?
“Het aantal maaltijden en de pauzes ertussen spelen een grote rol. Hoe langer de pauzes, hoe lager het insulinepeil blijft en hoe beter vetten afgebroken worden. Kies daarnaast voor natuurproducten: groenten, volkoren- en eiwitrijke producten. Zij hebben een lage glycemische index, de maat voor het effect dat een voedingsmiddel op de bloedsuiker heeft. Hoe lager de GI, hoe kleiner het effect op de insulinespiegel. Bij een dieet kunnen maaltijdvervangers de insuline helpen onder controle te houden.”

Wat zijn eigenlijk maaltijdvervangers?
“Bij een dieet met maaltijdvervangers, worden de gewone maaltijden gedeeltelijk vervangen door maaltijdvervangende producten. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel, zijn eenvoudig klaar te maken, hebben verschillende smaken en bevatten minder calorieën dan een gewone maaltijd. Bovendien is de gezonde samenstelling wettelijk vastgelegd.”